OEHLING RÁDCE : NIKON D5100

Partneři závodu



TIPY PRO VÁS

Původní recenze:

Canon EOS-1D Mk. IV  
Nikon D3s

 

 

 Zasoutěžit si!

 


Zde můžete přejít na portál fotografické soutěže
Foto z cest, kterou pro vás připravila firma OEHLING
ve spolupráci s časopisem Lidé a Země.

 

Do vaší knihovny

 


Váš komplexní průvodce výměnnými objektivy
pro SLR, SLT a kompaktní fotoaparáty. Více
informací získáte zde
a zde je link do sekce Odborná
literatura eShopu OEHLING.

Nikon D5100

Kompaktní digitální zrcadlovka, nástupce oblíbeného a úspěšného modelu D5000, využívá některé technologie, které byly poprvé použity u poloprofesionálního modelu D7000. Má obrazový snímač CMOS DX/APS-C s rozlišením 16 milionů pixelů, umožňuje pořizovat 14bitové obrazové soubory RAW, nabízí řadu praktických a kreativních funkcí, umožňuje pořizovat video Full HD/1080p a zaujme také vylepšeným displejem na výklopném a otočném panelu.


Nikon D5100 má LCD monitor obdobně jako model D5000 umístěný na výklopném a otočném panelu, avšak nyní se odklápí vodorovně a poté je ho možné podle potřeby otáčet. K této změně, kdy kloub panelu je umístěn na boku přístroje, výrobce přistoupil, aby umožnil lepší manipulaci při použití stativu. Možnost měnit úhel pohledu nabízí uživateli široké tvůrčí možnosti hlavně při fotografování s využitím funkce živého náhledu a při natáčení videosekvencí, ale samozřejmě také při snímání z nadhledu, podhledu nebo jiných, méně obvyklých úhlů pohledu. Změny jsou i u dalších ovládacích prvků, především páčka pro aktivaci živého náhledu na displeji a samostatné, typicky označené tlačítko pro spuštění a ukončení natáčení videoklipů, které jsou umístěny na pravé horní straně u otočného voliče režimů a u spouště.

Důležité a zajímavé změny se ale „odehrály uvnitř přístroje“, neboť Nikon se zaměřil na zvýšení výkonu a zlepšení kvality obrazu, což vyřešil mimo jiné využitím některých technických uzlů z poloprofesionálního modelu D7000. Nabídl ale také jednoduché ovládání. To v některých ohledech vychází naopak z modelu D3100, který je koncipován tak, aby dobře posloužil i začínajícím a málo zkušeným spotřebitelům. Ale hlavně byla výrazně rozšířena a zatraktivněna nabídka tvůrčích funkcí. Nikon D5100 je prostě v prvé řadě koncipován pro nadšené amatérské fotografy, kteří nejlépe využijí nabízené široké kreativní možnosti, ale také pro uživatele, kteří chtějí přejít z kompaktního fotoaparátu k zrcadlovce, a výborně poslouží i jako rodinný, anebo všestranně použitelný fotoaparát.


Základní srovnání modelů Nikon D5100 a D5000:

Vyšší rozlišení obrazového senzoru: 16,2 oproti 12,3 Mpx.
14bitové obrazové soubory NEF (RAW) oproti 12bitovým.
Širší rozsah ekvivalentu citlivosti ISO: 100 až 25 600 oproti 100 až 6400.
Vyšší rozlišení videoklipů: 1080p oproti 720p.
Jeden režim autofokusu navíc pro režim živého náhledu: AF-F – Full-time AF s trvalým ostřením.
3“ TFT LCD monitor s rozlišením 921 kpx oproti 2,7“ s 230 tisíci pixely.
Monitor je o 17 % tenčí: D5100 = 2 mm, D5000 = 2,4 mm.
Displej je u D5100 umístěn stejně jako u D5000 na výklopném a otočném panelu, avšak kloub je na boku, zatímco u D5000 ve spodní části.
D5100 nabízí více efektových režimů a možností pro úpravy snímků přímo ve fotoaparátu.
Duální IR senzory pro dálkové ovládání (přední a zadní).
D5100 je oproti D5000 menší a lehčí, a to přibližně o 10 %.
Baterie je stejná jako u D3100, EN-EL14 (7,4 V/1030 mAh/7,7 Wh), přibyla ale „zarážka“, která brání jejímu nechtěnému vypadnutí; D5000 má baterii EN-EL9a s kapacitou 1080 mAh.
Změny jsou i u provedení a umístění ovládacích prvků; na zadní stěně kvůli kloubu displeje na pravé straně a na pravé horní části pro lepší ovladatelnost, jak je vidět z připojených snímků. 


Nikon D5100 podrobněji


Ergonomie a ovládání

Nikon D5100 je lehká, kompaktní digitální zrcadlovka. Je dobře ergonomicky řešená, stejně jako koncepce a provedení samotných ovládacích prvků. Má pevně vestavěný kompaktní zrcadlový hledáček, který má obrazové pole odpovídající přibližně 95 % snímaného obrazu, a to vodorovně i svisle, zvětšení cca 0,78× a dioptrickou korekci v rozsahu −1,7 až +0,7 dioptrie. Pevná zaostřovací matnice je typu B – BriteView Clear Matte Mark VII. Okulár je opatřen dobře tvarovanou a měkkou očnicí, která je i poměrně dobře předsunuta před rovinu výklopného panelu, což uživatel ocení.


Displej na výklopném a otočném panelu je s výhodou využitelný při snímání z různých úhlů, typicky z lehkého nadhledu, anebo naopak „ze žabí perspektivy“. Přesun kloubu pro vyklopení a otáčení displeje ze spodní hrany na levou stranu uvítají především uživatelé, kteří rádi používají tripod, monopod, nebo různé druhy opěrek a podpůrných systémů, jejichž výběr se velmi rozšířil, a to i díky vývoji nabídky funkce natáčení videa pomocí zrcadlovek. Displej můžeme naklopit a otočit do téměř libovolné polohy, jediné, co může u tohoto řešení někomu chybět, je možnost mít displej vyklopený a současně v podélné ose objektivu. Zkrátka a dobře – každé řešení má svá plus a minus a také záleží na osobě uživatele, jeho tvůrčím zaměření a samozřejmě také na zvyku.


Displej samotný je velmi kvalitní, má délku úhlopříčky 7,5 cm (3 palce), rozlišení cca 921 kpx a široký pozorovací úhel (170˚). To je důležité i s ohledem na to, že má vícefunkční použití – slouží pro zobrazení ovládacího menu a tedy pro výběr a nastavení různých funkcí, programů a režimů, slouží při fotografování v režimu se živým náhledem, pro natáčení videoklipů, ale také pro zobrazení virtuálního dálkoměru, pro přehrávání snímků a klipů a také pro jejich případné úpravy. Uživatelské menu fotoaparátu je k dispozici i v češtině.


Uspořádání ovládacích prvků na pravé horní straně těla. U otočného voliče režimů expozice a efektů je páčka s automatickým návratem pro rychlou, operativní aktivaci režimu živého náhledu LV – Live View. Po aktivaci živého náhledu, při kterém je sklopeno zrcadlo a obraz scény je vytvářen na displeji, je možno také zahájit natáčení videonahrávky, a to samostatným, typicky označeným tlačítkem kousek od spoušti, respektive otočného prstence pro zapnutí a vypnutí přístroje.

Při testování mi vůbec nevadlo, že výrobce přistoupil k této změně ovladačů. Ale uvědomuji, že pro některé uživatele to může být „zásah“ do něčeho, na co už si zvykli, v tomto případě na spřažený ovladač přepínače na živý náhled s „videotlačítkem“ uprostřed, který je umístěn v horní části zadní stěny. Na lepší řešení se ale snáze zvyká než na zhoršení stávajícího stavu, a tak předpokládám, že si uživatelé nové řešení brzy oblíbí. A zcela noví uživatelé, nezatížení žádným „zvykem“, ti se nad touto „drobností“ nejspíš ani nepozastaví.


Bajonet a objektivy, snímač a procesor

Pro upevnění objektivů slouží bajonet Nikon F s AF kontakty. Protože tělo D5100 nemá zabudovaný elektromotorek systému automatického zaostřování, je plně kompatibilní včetně automatického ostření jen s objektivy typu AF-S a AF-I. Jiné objektivy lze použít s omezením, například pokud se zřekneme automatického zaostřování. Objektivy bez CPU lze používat jen v manuálním režimu a bez expozimetru fotoaparátu. Použít není možné objektivy IX Nikkor a pro F3AF. Koeficient pro přepočet ohniskové vzdálenosti objektivů na 35mm formát je přibližně 1,5×.


Obrazový snímač CMOS formátu DX/APS-C má rozměry 23,6 × 15,6 mm, rozlišení 16,2 milionu efektivních pixelů a je chráněn protiprachovým systémem. Jak ukazuje ilustrace, sestává ze samotného automatického čištění obrazového snímače a ze systému Airflow Control, tedy kontroly toku vzduchu v zrcadlové komoře. Systém udržuje prach z dosahu obrazového snímače. Ulpí-li na filtru nečistota, kterou systém nemůže „setřást“, typicky pyl a některé rostlinné částice, které jsou ve vzduchu v době jarního pučení, je tu ještě uživatelské řešení softwarové, s využitím referenčních dat pro funkci odstranění prachu ze snímku pomocí volitelného programu Nikon Capture NX 2, a samozřejmě také možnost vyčistit kritický prostor pomocí stlačeného vzduchu, nejlépe s využitím speciálních čisticích setů, anebo můžeme požádat o vyčištění svého servisního technika.

Na segment obrazového snímače navazuje výkonný obvod pro zpracování obrazu Expeed 2. Fotoaparát umožňuje pořizovat 14bitové soubory NEF (RAW), má 14bitový A/D převodník, a snímky ve formátu JPEG s možností výběru tří kompresních poměrů (jemného, normálního a základního). Samozřejmě je možno také simultánně pořizovat data NEF + JPEG. Video MOV (H.264/MPEG-4 Advanced Video Coding) má maximum 1920 × 1080 px á 30p/25p/24p. Pro záznam zvuku slouží vestavěný monofonní mikrofon, anebo je možno použít externí stereofonní mikrofon, kupříkladu nový Nikon ME-1.


Pro ukládání souborů fotografií a videoklipů je na pravém boku pod ochranným krytem slot pro paměťové karty Secure Digital, Secure Digital High Capacity a Secure Digital eXtended Capacity.

Autofokus, měření a režimy expozice plus video


Pro automatické zaostřování slouží modul Nikon Multi-CAM 1000 s TTL fázovou detekcí. Autofokus nenabízí sice ty možnosti, jako vyšší model D7000, ale nabídka je poměrně široká jak pro fotografování, tak natáčení videa. Jak vidíte z několika připojených obrazovek, můžeme se spolehnout na automatický výběr z 11 zaostřovacích polí včetně jednoho křížového snímače, anebo si můžeme sami tyto jednotlivé AF body vybírat.

K dispozici je dynamická volba polí i režim 3D sledování objektu, který uchovává hlavní objekt zaostřený i při rychlé změně kompozice u akčních snímků, možné je jednorázové zaostření a souvislé zaostřování, v režimu živého náhledu jsou k dispozici režimy zaostřování s detekcí tváří, velkoplošná zaostřovací pole, standardní zaostřovací pole a sledování objektu. Možné je automatické zaostřování s detekcí kontrastu v libovolném místě obrazového pole (při použití režimu Zaostřování s detekcí tváří nebo Sledování objektu volí fotoaparát místo zaostření automaticky). Fotografovat je možno v režimu sériového snímáním frekvencí až 4 obr./s, což je výhodné kupříkladu pro zachycení objektů ve velmi rychlém pohybu.

U videosekvencí je kromě změny ovládacích prvků třeba zdůraznit dostupnost režimů automatického zaostřování a zejména režimu AF-F – full-time-servo AF, tedy s trvalým ostřením, což je velkou pomocí hlavně pro natáčení objektů v pohybu a různých dynamických akcí. Video je formátu AVC H.264/MPEG-4 a má snížený šum. Vysoké rozlišení má maximum 1080p při obnovovací frekvenci 30 obr./s bohužel jen u systému NTSC, pro PAL je maximem 24 obr./s. Videozáznam může mít délku nejvýše 20 minut, a to při všech rozlišeních. Využít je možno zajímavou nabídku speciálních efektů. Efekty lze nastavit přímo pomocí voliče expozičních režimů na horní straně fotoaparátu. Pořízené záznamy je možno přímo ve fotoaparátu editovat a samozřejmě také zobrazit prostřednictvím konektoru HDMI na HDTV.



Fotoaparát má i lampu s pomocným světlem, která slouží systému automatického zaostřování za nízké hladiny osvětlení. Má pracovní rozsah přibližně od půl metru po tři metry. Lampa má i další funkci: indikuje aktivní samospoušť.



Při ručním zaostřování je k dispozici také funkce elektronického dálkoměru. Přístroj nabízí i řadu dalších funkcí. Jako příklad lze uvést intervalové snímání, samozřejmostí je také souvislé snímání a také samospoušť s nastavitelným zpožděním a počtem exponovaných snímků (2/5/10/20 s a 1–9 snímků).

Pro TTL měření expozice slouží 420segmentový RGB snímač a k dispozici jsou tři režimy měření: Matrix, integrální se zdůrazněným středem a bodové. Výběr expozičních režimů je bohatý: automatický a automatický s vypnutým bleskem, přičemž se jedná o režimy s automatickou volbou scénických programů, scénické programy Portrét, Krajina, Děti, Sporty, Makro, Noční portrét, Noční krajina, Párty/interiér, Pláž/sníh, Západ slunce, Úsvit/soumrak, Portrét zvířat, Světlo svíčky, Kvetoucí příroda, Podzimní barvy a Jídlo, ale samozřejmě také pružná programová automatika, program s prioritou rychlosti závěrky [1/4000–30 s, časy Bulb (B), Time (T; jen s volitelným bezdrátovým dálkovým ovladačem ML-L3)], program s prioritou rychlosti závěrky a režim s ručním nastavením parametrů expozice.


Fotoaparát nabízí široký výběr expozičních režimů: automatický a automatický s vypnutým bleskem, přičemž se jedná o režimy s automatickou volbou scénických programů. Inteligentní automatická volba scénického programu je dostupná v plné automatice (zelená ikona) a režimu „bez blesku“, je aktivní při snímání v živém náhledu a systém vyhodnocuje situace i objekty. Pro kontrolu automaticky zvoleného scénického režimu slouží piktogram v levém horním rohu displeje, například krajina, makro, portrét nebo noční portrét.

Dále to jsou scénické programy Portrét, Krajina, Děti, Sporty, Makro, Noční portrét, Noční krajina, Párty/interiér, Pláž/sníh, Západ slunce, Úsvit/soumrak, Portrét zvířat, Světlo svíčky, Kvetoucí příroda, Podzimní barvy a Jídlo. Má pružnou programovou automatiku, program s prioritou rychlosti závěrky [1/4 000–30 s, časy Bulb (B), Time (T; jen s volitelným bezdrátovým dálkovým ovladačem ML-L3)], program s prioritou clonového čísla a režim s ručním nastavením parametrů expozice.

A na otočném voliči expozičních režimů je i samostatná položka s nabídkou speciálních efektů: Barevná skica, Selektivní barva, která umožňuje vybrat až tři barvy zobrazené na výsledném snímku a ostatní barvy reprodukovat jako monochromatické, Efekt miniatury, Noční portrét, Silueta, High-key a Low-key. A k dispozici je také systém Picture Control s volbami Standardní, Neutrální, Živé, Monochromatické, Portrét a Krajina. Pořízené záznamy se dají ve fotoaparátu i editovat.

Elektronický blesk


Vestavěný výklopný blesk s automatickou aktivací i ručním vyklopením – stiskem tlačítka má svou pracovní polohu něco málo přes 10 cm nad podélnou osou objektivu a umožňuje poměrně slušně snížit nebezpečí vzniku nechtěného efektu červených očí. Má směrné číslo cca 12, respektive 13 v manuálním zábleskovém režimu (m/ISO 100). Řízení záblesku je  i-TTL buďto s vyvažovaným vyjasňovacím zábleskem, anebo se standardním zábleskem pro digitální jednooké zrcadlovky pomocí 420pixelového RGB snímače (i-TTL vyvažovaný vyjasňovací záblesk je k dispozici v kombinaci s měřením Matrix a integrálním měřením se zdůrazněným středem).


Na několika obrazovkách je vidět, jak lze volit zábleskové režimy (Automatická aktivace blesku, automatická aktivace blesku s redukcí efektu červených očí, automatická aktivace blesku včetně synchronizace s dlouhými časy závěrky, automatická aktivace blesku včetně synchronizace s dlouhými časy a redukce efektu červených očí, doplňkový záblesk, redukce efektu červených očí, synchronizace blesku s dlouhými časy, synchronizace blesku s dlouhými časy včetně redukce efektu červených očí, synchronizace blesku na druhou lamelu včetně synchronizace s dlouhými časy, synchronizace na druhou lamelu, vypnuto) a jak nastavovat korekci zábleskové expozice (její rozsah je ± 3 EV).

Praktické a kreativní funkce


Přístroj umožňuje korekci expozice v rozsahu ± 5 EV v krocích po 1/3 a 1/2 EV. Funkce Vysoký dynamický rozsah (HDR – High Dynamic Range) a Active D-Lighting zachovávají detaily ve světlech a stínech i při extrémních světelných kontrastech. Funkce HDR pořídí při jediném stisknutí spouště dva snímky s různou expozicí, které systém následně zkombinuje do jediného snímku se širším dynamickým rozsahem. V nabídce je i funkce automatických řad snímků – autobracketing, a to pro expozici, vyvážení bílé a právě pro funkci Active D-Lighting.


Velmi atraktivní je nabídka kreativních funkcí. K dispozici je systém Picture Control s volbami Standardní, Neutrální, Živé, Monochromatické, Portrét a Krajina. A už zmíněné speciální efekty, použitelné pro fotografie i videoklipy. Těch je sedm: Barevná skica, Selektivní barva (umožňuje vybrat až tři barvy zobrazené na výsledném snímku a ostatní barvy reprodukovat jako monochromatické), Efekt miniatury, Noční portrét, Silueta, High-key a Low-key. Přístup k nim je přes samostatnou pozici na otočném voliči režimů expozice a samotný výběr realizujeme v menu. Poslední tři efekty asi nemusíme blíže představovat, obdobně efekt miniatury, u kterého samozřejmě můžeme volit orientaci svislou i vodorovnou a také šířku efektu – úzký a normální pruh plus široké pole. Velice zajímavé je Noční vidění. Umožňuje snímání při mimořádně vysoké citlivosti až ISO 102 400 s tím, že pořízené snímky jsou černobílé.


Efekt Selektivní barva. Na fotografii nebo videozáznamu jsou zobrazeny jen zvolené barvy, nejvýše tři, ostatní části obrazu jsou monochromatické. Výběr barev probíhá v reálném čase na displeji a uživatel může nastavit úroveň jasu každé zvolené barvy.


Zde druhý efekt – Barevná skica, vytvářející fotografie a videoklipy podobné kresbám. A opět – vzhled může uživatel ovlivnit díky nastavitelným parametrům intenzitě barvy a obrysů, a to v rozsahu -1, 0, +1. Ve fotoaparátu lze upravovat i snímky a videoklipy již pořízené. K dispozici jsou osvědčené nástroje jako srovnání sbíhajících se linií, snížení jevu červených očí nebo rychlá retuš, ale i sada filtrových efektů a nová retušovací funkce Selektivní barva, která je dostupná i v režimu Speciální efekty.

Napájení, konektory, příslušenství, ceny kitů


Jako zdroj energie slouží dobíjecí lithio-iontová baterie EN-EL14, stejná, jako u S3100. Má napětí 7,4 V a kapacitu 1030 mAh, což představuje „energii“ 7,7 Wh, podle mé zkušenosti pro běžné použití vcelku dostatečnou. Při intenzivním fotografování a zejména nahrávání videa je ale určitě vhodné pořídit si druhou baterii do zálohy. Možné je také dokoupit síťový zdroj EH-5a plus konektor EP-5A pro jeho připojení a využívat pro napájení elektřinu ze síťové zásuvky.


Pod elastickým plastovým krytem na levém boku je rozhraní USB 2.0 Hi-Speed v kombinaci s AV výstupem (PAL/NTSC), minikonektor HDMI typu C, konektor pro připojení příslušenství, jako je kabelová spoušť MC-DC2 nebo jednotka GPS GP-1 pro záznam přesné zeměpisné polohy do EXIF metadat snímků, a zvukový vstup – stereofonní minikonektor typu „mini-jack“ o průměru 3,5 mm.

Nikon D5100 je v prodeji v několika kitech za tyto doporučené prodejní ceny: tělo D5100 + objektiv 18–55 VR = 18 490 Kč, tělo + objektiv 18–55 bez VR = 17 990 Kč, tělo + objektiv 18–105 VR = 20 990 Kč, tělo + objektivy 18–55 VR a 55–200 VR = 23 490 Kč, tělo + objektivy 18–55 VR a 55–300 VR = 24 490 Kč a tělo + objektivy 18–55 bez VR a 55–200 bez VR = 21 990 Kč. Součástí prodejního balení je mimo jiné software ViewNX 2.


Uživatelé, kterým u videozáznamů záleží i na kvalitním ozvučení, nestačí jim zabudovaný monofonní mikrofon, který nemůže odfiltrovat zvuk autofokusu ani větru, si mohou pořídit nový externí stereofonní (dvoukanálový) mikrofon Nikon ME-1, a to za doporučených 3190 Kč. Mikrofon je směrový, s možností vyklápění. Má frekvenční rozsah 70–16 000 Hz, citlivost -42 dB a poměr signálu a šumu 60 dB a více. Spínačem lze ovládat filtr pro potlačení nízkých frekvencí. Napájení je řešeno z fotoaparátu, mikrofon se připojuje do aktivních sáněk plus pomocí pozlaceného stereofonního konektoru typu minijack (ø 3,5 mm) s kabelem délky cca 30 cm. Dodáván je včetně měkkého pouzdra a násuvné pěnové ochrany proti větru, která potlačuje interference způsobené vnějším hlukem. Pomocí menu fotoaparátu lze upravovat citlivost mikrofonu a kontrolovat tak okolní hluk nebo zvuky. Mikrofon je určen pro všechny digitální zrcadlovky Nikon a také pro kompaktní fotoaparáty Coolpix, vybavené 3,5mm konektorem pro externí mikrofon.


Dokoupit si můžete nejen externí mikrofon, jednotku GP-1 nebo kabelovou dálkovou spoušť, ale také třeba bezdrátový – infračervený dálkový ovladač ML-L3. Fotoaparát má dvojici přijímačů, jeden vpředu a druhý na zadní stěně, což umožňuje jeho efektivní použití u různých způsobů fotografování, typicky skupinové foto, na kterém musí být i majitel nebo majitelka fotoaparátu, versus tvorba aranžovaných snímků nebo fotografování nalezených zátiší.

Co ukázal fotografický test


Fotoaparát jsem zkoušel s kitovým objektivem Nikon AF-S DX Nikkor 18–105 mm 1:3,5–5,6G ED VR. K dispozici jsem měl i externí stereofonní mikrofon Nikon ME-1. Kombinace těla a objektivu je dobře optimalizovaná, celková obrazová kvalita je výborná. Základní míra kontrastu a ostření je dobře nastavená, zvýraznění hran je poměrně mírné, stejně jako moaré, barevné i jasové.


I na tomto testovacím obrazci je vidět ostré hrany s pouze mírným třepením, které je více vidět u šikmých linií. Vyznačené výřezy jsem zvětšil na 400 %.


Ostrost obrazu a prokreslení jemných detailů v celé ploše obrazu na snímku z reálného prostředí – na hřbetech knih s několika povrchy, jemnými detaily a barvami. Vlevo při citlivosti ISO 200 (čas expozice 0,5 s), vpravo ISO 1 600 (1/15 s). Clonové číslo bylo 8 a ohnisková vzdálenost 52 mm mm (ekv. 35mm formátu: 78 mm).


Barevné podání v plenéru odpovídalo realitě, a to za jasného slunečního svitu i při zhoršené kvalitě osvětlení. Za umělého osvětlení doporučuji dobře volit vyvážení bílé barvy, tedy správné celkové barevné podání. Plná automatika vyvážila žárovkové světlo s posunem k teplému podání, režim Žárovka byl poměrně přesný.


Pro vyvážení bílé, a tedy i celkového barevného podání, je kromě plné automatiky k dispozici velký výběr přednastavených režimů (Žárovkové světlo, Zářivkové světlo – 7 typů, Přímé sluneční světlo, Blesk, Zataženo, Stín) s tím, že tyto předvolby můžeme jemně doladit. K dispozici je i manuální nastavení a možnost využít funkci bracketingu vyvážení bílé barvy. Přístroj neumožňuje přímo nastavit barevnou teplotu v Kelvinech.


Míru obrazového šumu systém udržuje v přijatelných mezích i u vyšších hodnot citlivosti. Zejména v tmavších oblastech se projevuje barevný i jasový šum, má ale vcelku přirozený charakter a vzrůstá mírně a poměrně lineárně. Výraznější až omezující je až u rozšiřujích hodnot ekvivalentu citlivosti ISO.


Rozsah ekvivalentu citlivosti ISO je od 100 do 6 400 s tím, že následuje rozšířená možnost dalšího nastavení o 0,3/0,7/1/2 EV až po ekvivalent ISO 25 600. I když na displeji vidíme rozšiřující hodnoty citlivosti formou „HiXY“, exif metadata uvádějí přesné hodnoty podle mezinárodní normy ISO, což bezpochyby řada uživatelů uvítá. 


Fotoaparát nabízí uživatelské funkce pro snížení šumu. V případě dlouhých časů expozice to je tradiční možnost zapnuto/vypnuto, u vysokých hodnot citlivosti máme na výběr čtyři možnosti: buďto funkci nevyužijeme, anebo volíme ze tří stupňů „míry působení“ – nízké, normální a vysoké.


Zde je ukázka, jak funkce snížení šumu u vysokých hodnot citlivosti působí. Nastavil jsem nejvyšší hodnotu obecné citlivosti ISO 25 600. Čas expozice byl 1/200 s, clonové číslo 8 a ohnisková vzdálenost 34 mm (ekv. 35mm formátu: 51 mm).


Digitální šum na snímku z reálného prostředí u dvou různých hodnot obecné citlivosti. Vlevo 200 ISO (0,5 s), vpravo 1600 ISO (1/13 s). Clonové číslo bylo 8 a ohnisková vzdálenost 52 mm (ekv. 35mm formátu: 78 mm).

Nikon D5100 – výběr ze zkušebních snímků


Ukázka některých možností pro změny barevnosti přímo ve fotoaparátu. Zde ukázka převodu barevných tónů do šedé škály plus využití digitálního červeného filtru. Ohnisko 58 mm (ekv. 87 mm), čas expozice 0,5 s, clonové číslo 8 a ekvivalent citlivosti ISO 320.


Zde tři snímky demonstrující možnost uživatelsky nastavit parametry u sépiově hnědého zbarvení obrazu. Ohnisko 58 mm (ekv. 87 mm), čas expozice 0,5 s, clonové číslo 8 a ekvivalent citlivosti ISO 320.


Na výběr je ovšem celá řada barevných digitálních filtrů. Zde červený plus ukázka, že je možno vždy upravit sytost zbarvení, modrý, mimo jiné jako simulace kyanotypie, a zelený. Ohnisko 58 mm (ekv. 87 mm), čas expozice 0,5/0,6 s, clona 8 a citlivost ISO 320.


Ukázky využití a účinku vybraných speciálních efektů. Zde to je Selektivní barva, umožňující zachovat na snímku pouze vybranou barvu s tím, ostatní systém převede do škály šedých tónů. Podání vybrané barvy můžeme upravit. Ohnisko 92 mm (ekv. 138 mm), čas expozice 1/8 s, clona 5,6 a citlivost ISO 3 200.


Zde je barevné podání standardní, tuto ukázku jsem zařadil, aby bylo možné posoudit kvalitu rozostření pozadí a „vypíchnutí“ hlavního objektu. Ohnisko 105 mm (ekv. 157 mm), čas expozice 1/25 s, clona 8 a citlivost ISO 160.


A zde stejný záběr, ale s uplatněním efektového digitálního filtru Barevná skica. Ohnisková vzdálenost stejná, tedy maximální, čas expozice 1/60 s, clona 5,6 a citlivost ISO 450.


Městská krajina, celek. Nejkratší ohnisko (18 mm; ekv. 27 mm), čas 1/250 s, clonové číslo 13 a citlivost 100 ISO. Scénický program Krajina.


Výřez z předchozího záběru pomocí nejdelší ohniskové vzdálenosti (105 mm; ekv. 157 mm). Rychlost závěrky 1/125 s, clona 16 a ekvivalent citlivosti ISO 160. Program s prioritou clonového čísla.


Detail domu z popředí na celkovém záběru. Maximální ohnisková vzdálenost, čas expozice 1/200 s, clona 16 a citlivost ISO 160. Program s prioritou clony.


A ještě třikrát na výšku. Vlevo s použitím automatické „dvojexpozice“ programu s HDRI – High Dynamic Range Imaging, zobrazení s vysokým dynamickým rozsahem; čas 1/200 s, clona 13 a citlivost 100 ISO. Uprostřed s využitím kreativního programu Selektivní barva (čas 1/320 s, clona 9 a citlivost 100 ISO). A vpravo „efekt“ Barevná skica (čas 1/400 s, clona 10 a citlivost 100 ISO). Ohnisko bylo vždy to nejkratší, tedy 18 mm (ekv. 27 mm).


Noční město, celkový záběr. Nejkratší ohnisko (18 mm; ekv. 27 mm), čas expozice 3 s, clonové číslo 11 a citlivost 500 ISO. Program s prioritou clony.


Noční město, výřez z předchozího záběru pomocí zoomu na maximu (105 mm; ekv. 157 mm). Čas expozice 2 s, clonové číslo 16 a citlivost 2 500 ISO. Program s prioritou clony.


A ještě třikrát na výšku. Vlevo ohnisková vzdálenost 42 mm (ekv. 63 mm), čas 8 s, clona 16 a citlivost 500 ISO. Uprostřed a vpravo je použito nejdelší ohnisko, ale zatímco uprostřed jsem použil ekvivalent citlivosti ISO 500 (čas 13 s, clona 22), vpravo to bylo maximum, tedy 25 600 (čas 0,4 s a clona 22).


A ještě dva snímky ze „setkání gondol na Vltavě“, kde jsem ale hlavně zkoušel natáčet video, a to s použitím externího mikrofonu Nikon ME-1 i bez něj. Nejkratší ohnisko (18 mm; ekv. 27 mm), čas expozice 1/250 s, clonové číslo 8 a citlivost ISO 125.


A zde ohnisková vzdálenost 90 mm (ekv. 135 mm), čas expozice 1/250 s, clona 8 a citlivost ISO 180.


Stručně na závěr

Jak jsem uvedl výše, fotoaparát jsem vyzkoušel s kompaktním kitovým objektivem Nikon AF-S DX Nikkor 18–105 mm 1:3,5–5,6G ED VR, což je 5,8násobný zoom s efektivním systémem optické stabilizace obrazu – redukce vibrací (VR) a s výkonným ultrazvukovým zaostřovacím motorkem (SWM). Kit pořídíte přibližně za dvacet tisíc korun a představuje tedy cenově dostupný a poměrně všestranně použitelný fotografický systém. Samotný fotoaparát D5100 nabízí řadu možností, které nemá druhý amatérský model, D3100, určený více pro začínající uživatele a pro ty, kteří přecházejí od kompaktního fotoaparátu k zrcadlovce. Vezmeme-li v úvahu technické parametry D5100 a jeho bohatou vybavenost režimy, programy a funkcemi, je zřejmé, že představuje atraktivní volbu pro široký okruh potenciálních uživatelů. A pokud rádi a často natáčíte také video, anebo alespoň čas od času, třeba při slavnostních příležitostech, pro záznam her svého dítěte, anebo veselých kousků domácího mazlíčka, a použijete externí mikrofon, jeho atraktivita je ještě vyšší. 

Test potvrdil, že fotoaparát vhodně těží nejen z toho, co se osvědčilo u předchozího modelu, a upravuje to, co se naopak na 100 % neosvědčilo, tedy umístění kloubu pro vyklopení a otáčení displeje, ale také přejímá určité prvky z modelů, mezi které je svými tvůrci postaven, tedy z „vyššího“ D7000 i „nižšího“ D3100. D5100 výborně poslouží třeba jako rodinný fotoaparát, ale atraktivní je podle mě hlavně pro ty potenciální uživatele, kteří by se rádi věnovali různě zaměřené digitální tvorbě a využijí kreativní potenciál, který přístroj nabízí. Tedy nejen vysoce citlivý snímač formátu APS-C s vysokým rozlišením, obvod s procesorem Expeed 2 a různé výměnné objektivy, ale také kvalitní displej na výklopném a otočném panelu a širokou nabídku režimů, programů a funkcí včetně kreativních. Ty umožňují zábavnou tvorbu jen s použitím fotoaparátu, bez nutnosti následného zpracování editačním programem v počítači, a lze je uplatnit pro pořizované fotografie i natáčené video.

Kvalita snímků je výborná, včetně vykreslení jemných detailů obrazu, míry a charakteru digitálního šumu, ale i dynamického rozsahu – prostě celková reprodukční charakteristika. Samozřejmě je třeba dát si pozor na přeexpozici při snímání scén s vysokým kontrastem. Doporučit mohu využití funkcí jako HDRI a Active D-Lighting, případně i autobracketing. Pochvalu zaslouží ergonomie a koncepce ovládání s tím, že ta současně nastavuje i některá omezení, kupříkladu přeci jen některé zdlouhavější volby u jinak dobře propracovaného zaostřovacího systému. Kvalitní je také video a líbí se mi možnosti a funkce, které nabízí. Celkově hodnotím D5100 jako velice zdařilý fotoaparát, jeden z nejlepších ve své kategorii, tedy mezi kompaktními digitálními zrcadlovkami pro amatérské tvůrce, kterou dokonce částečně přesahuje do poloprofesionální třídy.

A jaká je současná nabídka a aktuální ceny těla a kitů zrcadlovky Nikon D5100 v eShopu OEHLING CZ?

 

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ