OEHLING RÁDCE : CANON EOS 5D MARK II

Partneři závodu



TIPY PRO VÁS

Původní recenze:

Canon EOS-1D Mk. IV  
Nikon D3s

 

 

 Zasoutěžit si!

 


Zde můžete přejít na portál fotografické soutěže
Foto z cest, kterou pro vás připravila firma OEHLING
ve spolupráci s časopisem Lidé a Země.

 

Do vaší knihovny

 


Váš komplexní průvodce výměnnými objektivy
pro SLR, SLT a kompaktní fotoaparáty. Více
informací získáte zde
a zde je link do sekce Odborná
literatura eShopu OEHLING.

Canon EOS 5D Mark II

Vylepšená verze první cenově dostupné profesionální digitální zrcadlovky se snímačem velikosti políčka kinofilmu s rozlišením 21 milionů pixelů a se snímáním Full HD videa. Představena byla koncem roku 2008 a ještě minimálně v roce 2012 bude v prodeji spolu s modelem třetí generace, který přichází do prodeje na přelomu března a dubna 2012.


Canon EOS 5D Mark II – stručné představení

Fotoaparát je stejně jako předchozí model určen profesionálním a náročným amatérským fotografům. Byl pro něj připraven nově navržený obrazový snímač CMOS, který má světlocitlivé buňky velikosti 6,4 µm2 nově řešené tak, aby zachycovaly více světla a poskytovaly vysoký poměr signálu a šumu. To umožňuje pořizovat snímky s menší mírou šumu v celém rozsahu ekvivalentu citlivosti ISO. Kromě snímků v grafickém formátu JPEG lze ukládat také tři druhy dat RAW: RAW, sRAW1, sRAW2 (14 bitů, Canon original RAW 2. verze).

Asi nejvíc diskutovanou funkcí se v době představení Marka II stala možnost natáčení videa. Spouští se z režimu živého náhledu, umožňuje natáčení v plném vysokém rozlišení 1920 × 1080 px s frekvencí 30 obr./s a poskytuje kvalitní, realistický záznam s bohatě prokreslenými detaily. Někteří potenciální uživatelé se ptali, proč špičková 21megapixelová zrcadlovka disponuje funkcí snímání HD videa. Od začátku jsem jim říkal, ať si uvědomí, že zrcadlovka „kalibru“ EOS 5D Mk. II se svými systémy a výbornými operačními časy je mimo jiné ideální fotoaparát pro fotoreportéry, zpravodaje, žurnalisty, ... A trend je zřejmý: ve stále větší míře využívat přednosti internetu, což znamená publikovat i videoklipy. A čím rychleji, tím lépe. Rozšířením funkcí o video jsou zrcadlovky Canon ještě univerzálnější.


Canon EOS 5D Mark II – co je nového oproti modelu první generace?

Nový obrazový snímač CMOS velikosti 36 × 24 mm s 21 miliony efektivních pixelů (velmi podobný má i EOS-1Ds Mark III).
Vibrační protiprachový filtr snímače a nová fluorová vrstva na nízkopásmovém filtru.
Nový procesor DIGIC 4 se 14bitovým A/D převodníkem zajišťuje jemné gradace v monotonálních oblastech, přesnou reprodukci barev, minimalizuje šum a má podíl i na vynikajících operačních časech. K dispozici jsou funkce jako Highlight tone priority, Auto lighting optimizer a korekce vinětace.
Kalibrovaný rozsah ekvivalentu citlivosti ISO je 100–6400 s možností rozšíření na 50 + 12 800 a 25 600 ISO (5D a 1Ds Mk. III mají maximum 3200 ISO).
Souvislé snímání lze realizovat rychlostí až 3,9 obr./s.
Systém automatického zaostřování je 9bodový se šesti pomocnými body a nabízí i funkci Mikronastavení AF, tedy nastavení všech optických členů o stejnou hodnotu; možné je samostatné nastavení až 20 optických členů.

 
Nový systém menu s novou obrazovku rychlého ovládání (Quick Control screen) pro rychlý přístup k nejčastěji měněným nastavením, nový kreativní automatický režim (Creative Auto) a 3 paměti pro uživatelká nastavení. Menu je dostupné i v češtině.
Nový hledáček s 98% zobrazením a se zvětšením obrazu 0,71×.
Monitor je typu Clear View TFT LCD, má délku úhlopříčky 3 palce, rozlišení 920 kpx, 170° pozorovací úhel a automatickou úpravu jasu.
Živý náhled na LCD se třemi režimy AF včetně Face detection a s detekcí kontrastu scény.
V režimu Live view lze nahrávat video v plném vysokém rozlišení 1920 × 1080 px s frekvencí 30 obr./s (1080p H.264 – délka až 12 minut, VGA H.264 až 24 min. jeden klip), a to se zvukem (má mikrofon i reproduktor). Samozřejmě má nejen standardní kompozitní videovýstup, ale i rozhraní HDMI.
Ani to ještě není vše, dále je to třeba ještě zlepšená voděodolnost těla, IrPort pro bezdrátovou spoušť, podpora paměťových karet CompactFlash UDMA nebo nový akumulátor LP-E6 s kapacitou 1800 mAh.


Srovnání horních ovládacích prvků zrcadlovek Canon EOS 5D, 5D Mk. II a 5D Mk. III (odzdola nahoru).



Canon EOS 5D Mark II – základní údaje:

Obrazový snímač a procesor: CMOS 36 × 24 mm, 21,1 Mpx efektivně, integrovaný čisticí systém EOS s fluorovou vrstvou, 14bitový A/D převodník a elektronický obvod s procesorem DIGIC 4
Objektivy: bajonet EF
Autofokus: TTL-CT-SIR se snímacem CMOS, 9bodový AF (+ 6 pomocných bodů AF), režimy AF: po snímku, Inteligentní AF-servo, Inteligentní AF, výběr bodu AF: auto/ručně, MF: volba na objektivu, mikronastavení AF: uživatelská fce
Měření expozice: TTL s 35zónovým SPC, poměrové, částečné, bodové a celoplošné se zdůrazněným středem
Citlivost: 100–6400 ISO (v rozšířeném režimu 50–25 600 ISO)
Rychlost závěrky: 1/8000–30 s + B
Režimy expozice: auto, kreativní auto, Program AE, programy s prioritou času a clony, ruční a 3× vlastní nastavení
Funkce: 25 uživatelských/71 nastavení, volby obrazových stylů, priorita světlých tónu, automatická optimalizace světla, automatická korekce periferního osvícení objektivu, souvislé snímání max. cca á 3,9 obr./s pro až 78 JPEG/13RAW
Hledáček: s pětibokým hranolem, cca 98% pokrytí, zvětšení obrazu cca  0,71×, matnice vyměnitelná (3 typy; mimochodem: Mark III má pevnou, bez možnosti výměny, ale zase umožňuje různé linie a rastry zobrazit elektronicky)
Displej: 3" TFT LCD Clear View, 920 kpx, cca 170° pozorovací úhel, antireflexní vrstva, nastavení jasu, funkce živého náhledu, zobrazení mřížky (2 druhy) a histogramů (jas/RGB) + indikace přepalů
Blesk: aktivní sáňky + konektor PC
Rozhraní: USB 2.0 Hi-Speed, výstup mini HDMI, videovýstup (PAL/ NTSC), vstup pro mikrofon, zdířka pro WFT-E4
Napájení: dobíjecí lithium-iontový akumulátor LP-E6 (7,2 V/1800 mAh)
Rozměry: 152 × 113,5 × 75 mm
Hmotnost: cca 810 g (jen tělo)


Co ukázal uživatelský test?

Canon EOS 5D Mk. II je vysoce kvalitní profesionální fotoaparát s plnoformátovým snímačem CMOS s 21 megapixely a se širokým rozsahem citlivosti. Nabídka nastavení rozlišení a kvality snímků je široká, výchozí rozsah kompresních režimů je dobrý, pozor při případném zvýšení komprimace, pak jsou viditelné rušivé artefakty v místech s intenzivními barvami. Fotoaparát je vyladěn hlavně pro sportovní, reportážní a žurnalistickou fotografii, čemuž odpovídá zpracování jemných detailů obrazu a také omezení pro přesnou reprodukční fotografii. K dispozici jsem měl přístroj s firmware verze 1.0.7.


Celkově jsou ale ostrost, kontrast i jas standardně dobře optimalizované. Uživatel má samozřejmě možnost určité individuální úpravy základního nastavení těchto parametrů a samozřejmě také barevného podání. Všechny testovací obrazce jsou ale pořízeny bez tohoto uživatelského zásahu.


Prokreslení detailů a ostrost kresby u snímku z reálného prostředí. Vlevo citlivost 200 ISO a čas 1/60 s, vpravo citlivost 1600 ISO a čas 1/160 s. Clona 4 a ohnisko 58 mm.


Tonální reprodukce vykazuje u nejvyšších světel a stínů měkčí kontrast, zatímco ve středních jasech je kontrast vyšší. To posiluje dojem vyšší ostrosti, obraz je vizuálně příjemnější. Nevýhodou je ne zcela přesná reprodukce tónů. Je to opět projev optimalizace spíše pro fotoreportéry, než pro sofistikovanou fotografii nebo přesnou reprodukci snímaných objektů. Pozor u citlivosti ISO 50, která vykazuje zvýšený kontrast; tuto citlivost je vhodné použít u scén s velmi jemným kontrastem.


Žárovkové světlo automatika vyvážila s mírným posunem k teplejšímu podání, režim Žárovka byl přesný. Možné je ruční nastavení barevné teploty v Kelvinech (2500–10 000 K), kompenzace vyvážení bílé (± 9 modrá/jantarová a purpurová/zelená), využít funkci posunu vyvážení a WB autobracketing.


A ještě z reálného prostředí. Vlevo automatika, vpravo vyvážení pro žluté žárovkové světlo. Ohnisko 180 mm, citlivost 1600 ISO, čas 1/500 s a clona 8, resp. 9.


Při použití citlivosti od 100 do 400 ISO je charakter a míra šumu dobrý, u 800 ISO velmi dobrý. Od 1600 do 6400 ISO je míra šumu velmi nízká, což je vynikající výsledek. U 12 800 ISO a 25 600 ISO je už omezující. Charakter šumu silně závisí na ekvivalentu citlivosti ISO a jasu. Barevný šum se neprojevuje až do 6400 ISO. U 50 ISO je šum velmi nízký v celém rozsahu jasů.


Míra a charakter šumu u snímku z reálného prostředí. Vlevo citlivost 200 ISO a čas 1/5 s, uprostřed citlivost 1600 ISO a čas 1/40 s a vpravo citlivost 12 800 ISO a čas 1/400 s. Clona 8 a ohnisko 50 mm.


Vlevo bez redukce šumu, vpravo s redukcí. Citlivost 25 600 ISO, čas 1/3000 s a clona 8.


Kočka. Ohnisko 60 mm, citlivost 800 ISO, čas 1/60 s a clona 5.


Městská krajina, dvakrát na výšku. Citlivost 1000 ISO, čas 1/1000 s, clona 8, resp. 9, ohnisko 35 mm.


Městská krajina II. Citlivost 1000 ISO, čas 1/800 s, clona 8, ohnisko 22 mm.


Městská krajina III. Citlivost 1000 ISO, čas 1/500 s, clona 9, ohnisko 50 mm.


Městská krajina IV. Citlivost 640 ISO, čas 1/500 s, clona 9, ohnisko 42 mm.


Městská krajina V. Citlivost 1000 ISO, čas 1/640 s, clona 9, ohnisko 50 mm.

Sečteno, podtrženo

Robustní tělo fotoaparátu se šasi z hořčíkové slitiny je odolné vůči vodě a prachu, je výborně ergonomicky řešené a vychází z modelu 5D. Při prvním použití jsem si musel zvyknout na změněné uspořádání tlačítek na pravé horní části u stavového LCD. Ovládání je celkově příjemné, a to i díky joysticku a kombinaci s tlačítkem SET, rozdělením funkcí předního a zadního „kolečka“ a také řešení menu, které je nabízeno i v češtině.

Celkově lze konstatovat, že je tento velmi výkonný fotoaparát vhodný zejména pro rychlou sportovní a reportážní fotografii a pro snímání za horších světelných podmínek s velmi pokročilým vnitřním zpracováním signálu. Předností jsou velké rozsahy expozičních časů a ekvivalentu citlivosti ISO a samozřejmě dobré operační rychlosti. V kombinaci s objektivem EF 4/24–105L IS USM v celém rozsahu zoomu a fokálním rozsahu od nekonečna vykázal v průměru zpoždění 0,436 s a při předostření jen kolem 0,087 s. A samozřejmě nabízí možnost použít data RAW a zpracovat je vhodným programem, třeba Canon Digital Photo Professional, který je samozřejmě přibalen.

Přínosem je bezpochyby tlačítko pro živý náhled na kvalitním třípalcovém displeji, které má jako druhou funkci sdílení/tisk snímků. Živý náhled se mi velmi líbil. Fotograf má možnost ručně zaostřovat při 5×/10× zvětšeném obrazu v libovolně vybraném bodu záběru. Autofokus nabízí režimy Quick, Live a Live Face Detection, což urychluje focení. Pro stanovení expozice je použito poměrové měření v reálném čase s využitím obrazového snímače, čas měření je možno změnit. A chceme-li nebo to potřebujeme, můžeme pořizovat poměrně kvalitní ozvučené videoklipy. Maximální velikost souboru je 4 GB, což je více než dostatečné i pokud bereme v úvahu použití pro on-line zpravodajství.


Pro základní test jsem použil hlavně kitový zoomobjektiv EF 24–105 mm 1:4L IS USM, ale některé snímky jsem pořídil také v kombinaci s vysoce kvalitním EF 24 mm 1:1,4/L II USM, který byl představen spolu s EOS Mark II a jehož optická soustava je optimalizovaná pro použití se zrcadlovkami s rozlišením nad 20 Mpx podobně jako u EF 16–35 mm 1:2,8/L II USM, a ještě s osvědčeným sklem EF 180 mm 1:3,5L USM Macro. Ty sice nenabízejí takovou flexibilitu použití jako objektiv setový, ale umožňují dosáhnout vyšší kvality obrazu. V době testu byla doporučená cena samotného těla 61 990 Kč a cena kitu s objektivem EF 24–105 IS byla 82 990 Kč. Dokoupit je možno nejrůznější příslušenství včetně bateriového gripu a setu s adaptérem pro napájení z elektrické sítě.

Podívejte se, jaká je současná nabídka kitů a jaké jsou aktuální prodejní ceny v eShopu OEHLING CZ.

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ