OEHLING RÁDCE : PRAKTICKÁ TEORIE ADVERTISING & FASHION NEZABIJE...

Partneři závodu



TIPY PRO VÁS

Původní recenze:

Canon EOS-1D Mk. IV  
Nikon D3s

 

 

 Zasoutěžit si!

 


Zde můžete přejít na portál fotografické soutěže
Foto z cest, kterou pro vás připravila firma OEHLING
ve spolupráci s časopisem Lidé a Země.

 

Do vaší knihovny

 


Váš komplexní průvodce výměnnými objektivy
pro SLR, SLT a kompaktní fotoaparáty. Více
informací získáte zde
a zde je link do sekce Odborná
literatura eShopu OEHLING.

Praktická teorie Advertising & Fashion nezabije...

Je spočteno, že během jednoho dne pohybu člověka v centru města s více než milionem obyvatel dojde k 6 až 10 tisícům reklamních ataků...

Po této informaci jsem strnul. Zdálo se mi to moc. Tak jsem zkusil počítat. Seděl jsem v pražské tramvaji a díval se jedním směrem. Tramvaj stála. Za minutu jsem byl na stovce napočítaných reklam uvnitř i vně tramvaje. Je potřeba započíst všechno, nezapomeňte firemní loga. V takovém městě náš mozek mimoděk vyhodnucuje i všechny tváře kolem. Hledá tu známou, až ji najde. Přítele, politika, herce. Jde rovněž asi o 10 tisíc tváří, které mozek zpracuje. Někteří lidé tvrdí, že na ně reklama nepůsobí. Samozřejmě to je omyl. Dosud nebyla vynalezena Antireklama v pilulkách. Kdyby ano, určitě by se pro ni dělala velká reklamní kampaň, aby toho prodalo hodně, věřte tomu.

Reklama provází lidstvo po tisíciletí a její počátky jsou nejspíš spjaty s prvními značkami, které si prehistoričtí lidé dělali na své nástroje, aby si je poznali. A protože se s prvními nástroji už i obchodovalo, obchodníci prodávali některé raději, protože je měli kupující rádi, neb byly dobré. Značky písařů se objevují i na nejstarších tabulkách spojených se vznikem písma v Mezopotámii. Vývěsní štíty, nápisy nad krámy, erby, to je známo stovky let a je to skoro žhavá současnost.

Otázka zní, když je reklama všude kolem nás a víceméně skoro každého obtěžuje, proč organizujeme výukové kurzy na výrobu fotografických podkladů pro reklamu? No je to proto, že reklama je dobrá a špatná a my bychom chtěli, aby existovala jen ta dobrá a vtipná, chytrá a veselá, pravdivá a neunavující. Je to vysoký cíl, který se ztrácí v nedohlednu, ale někde se začít musí. Vybrali jsme si reklamu na oblečení, módní doplňky a sportovní a turistické potřeby. K tomu jsou zapotřebí modelky, které se umí správně postavit, vžít se do role. Mnohé jsou krásné, ale neumí to. Pak je potřeba naučit je to. Jak? Vysvětlováním a ukazováním klasických příkladů. Začneme v historii. Proč objevovat objevené, že?

Sochy a obrazy z doby prehistorické, kdy ještě nebylo známo písmo, sochy a obrazy z tisícileté říše egyptské, z Mezopotámie, Persie, z Číny a Indie, Řecka a Říma, z jihoamerických civilizací, sochy a obrazy z doby středověku, renesance, obrazy a sochy z posledního století, ty všechny ukazují, že postoj lidské figury byl odedávna pečlivě zkoumán.

Záměrně říkám postoj, protože až na výjimky jsou první dochovaná zobrazení lidských postav vždy figury stojící a kdybych použil nadsázky, mohu říci, že první lidé, Adam a Eva, od svého stvoření Bohem, rovnou stáli. To je pro náš účel velmi vhodné, neboť i současná móda se prezentuje většinou na stojících modelech.

Nejtěžší věcí je zabrazení pohybu či jeho napodobení, když manekýna při fotografování stojí. Také o to se snažili sochaři a malíři dávno před vámi, takže v tom nejste sami, stačí dobře pozorovat, jak to dělali. Okoukněte to bez obav.


Roman Sejkot, Fashion.

Shrneme si na závěr, jak má "klasicky" stát model při fotografování, a vezmeme to od hlavy:

1. Hlava je zpříma, spíše mírně vzůru.
2. Krk je natažený, aby se kůže nekrabatila a nevznikala druhá brada.
3. Hruď je vypjata vpřed, model nechť se nadechne.
4. Ramena jsou narovnána.
5. Břicho je vtaženo.
6. Váha těla spočívá na jedné noze, druhá je uvolněná.
7. Nohy jsou u sebe, nejsou příliš rozkročené.
8. Chodidla jsou mírně od sebe.
9. Paže mohou spočívat volně podél těla.
10.Ruce s prsty jsou natočeny hranou, aby nebyla vidět dlaň.

Od těchto jednoduchých pravidel, která ostatně dobře znáte, ale která jsou zde uvedena zjednodušeně a neplatí absolutně, se odpíchněme a pojďme dál. Ale aby to nebylo jen suché teoretické povídání, připravil jsem vám několik odkazů na zajímavé světové fotografické hvězdy. Klikněte si na ně.


Roman Sejkot, Jitka Asterová, 1992.

Photographed by Richard Avedon

O světoznámém americkém fotografovi Richardu Avedonovi (1923-2004) se v módních kruzích říkalo, že první a nejlepší na světě je Avedon, pak dlouho nic, pak Helmut Newton, pak dlouho nic a pak  zbytek světa. To naprosto dokonale vystihuje jeho pozici. Za dobu své šedesátileté fotografické kariéry pracoval pro nejlepší  světové módní magazíny a nejlepší módní návrháře. Nebyl však jen fotografem módy, a proto stránka www.richardavedon.com rozhodně stojí za pozornost.

Všimněte si, jak úsporné fotografické prostředky často používal. Šedé pozadí, jedno světlo, ventilátor, teleobjektiv a tzv. "pupkovou" perspektivu, kdy je vše snímáno zhruba ve výšce metr nad zemí, tedy od pupku. Další věci už tak "úsporné" nejsou. Světové topmodelky, světové celebrity (Elton John, Prince), nejlepší kosmetika, obrovské studio, velký produkční štáb. Dále si povšimněte, jaké pózy a jaké kompozice jsou užity. Fotografie na první pohled vypadají jako momentky, jako něco náhodou udělaného, ale opak je pravdou. Kompozice jsou předem vymyšlené a pak už "jen" vyfotografované.

Roman Sejkot, Lukáš Spilka.

Photographed by Helmut Newton

Německý fotograf Helmut Newton (1920-2004) byl ne vlastní vinou světoběžníkem. Úspěšně pracujícím módním fotografem se stal až ve věku kolem padesátky. Doporučuji vám podívat se na jeho práce a na životopis na adrese www.helmut-newton.de.

Newton na rozdíl od Avedona velmi rád pracoval v exteriérech, fotografování ve studiu mu připadalo příliš svazující. V exteriérech incenoval s modely různé výjevy, často s erotickým podtextem. Jeho fotografie módy připomínají reportážní fotografii, ale jsou to všechno dobře zrežírované nahrané situace, kde náhoda hraje jen malou roli. Velký důraz je kladen na děj, na obsah fotografie. Že jsou modely dobře oblečené a prostředí je zajímavé, to je samozřejmé, ale kromě toho se na fotografii ještě něco odehrává a my jsme svědky toho děje.

Fotografie Helmuta Newtona názorně ukazují, že není potřeba mít za každou cenu supervybavené fotostudio, ale že se dá stejně tak dobře fotografovat móda mimo studio, v garáži, na pláži, v hotelu, na balkoně, v potemnělých městských uličkách, prostě všude. Samozřejmě je ale zase potřeba mít místo předem dobře vytipované a prohlídnuté. Nelze s manekýnami, s modely a s maskérkou bloudit nočním městem jen tak nazdařbůh.


Roman Sejkot, Fashion Week, 2005.

Photographed by Bruce Weber

Američan Bruce Weber (1946) patří do mladší kategorie světoznámých módních fotografů a odpovídá tomu i grafické provedení jeho stránky www.bruceweber.com. Není ovšem "jen" světově uznávaným fotografem, je také příležitostným režisérem dokumentárních filmů a videoklipů.

Weberovi je jedno, jestli pracuje ve studiu, ve stodole na slámě, v parku před školou nebo na hřišti plném bláta. Podstatný je pro něho příběh, který se ve fotografii skrývá. Jako filmový režisér si dobře připravuje herce i scénu, kde se děj odehrává. Těžko si lze představit, že by se ve fotostudiu jen tak náhodou při focení spodního prádla objevil skafandr amerického kosmonauta...

Bata, Benetton, Hugo Boss, Louis Vuitton, Replay...

Srovnání a analýza fotografické prezentace různých celosvětově známých značek (www.bata.com, www.hugoboss.com, www.louisvuitton.com atd.) je nejen zajímavá, ale i důležitá, neboť je poučná. Doporučuji vám podívat se na ně a nechat se inspirovat, pokud chcete uspět a prorazit. Dnešní spotřebitel je už zvyklý na ledacos, ale šance zaujmout netradičně pojatou fotografickou prezentací tu vždycky je.

Přeji všem inspirativní chvíle na webu s reklamou světových tvůrců a značek!

Roman Sejkot

Informační zdroje:

Oliviero Toscani: Reklama je navoněná zdechlina, Slovart, Praha, 1996
David Ogilvy: O reklamě, Management Press, Praha, 1996
José Pijoan: Dějiny umění, Odeon, Praha, 1977
Helmut Newton, Photo Poche, Paris, 1986

www.richardavedon.com
www.helmut-newton.de
www.bruceweber.com
www.bata.com
www.replay.it
www.benetton.it
www.hugoboss.com
www.louisvuitton.com

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ