OEHLING RÁDCE : KUPUJI FOTOAPARÁT. JAK SI MÁM VYBRAT?

Partneři závodu



TIPY PRO VÁS

Původní recenze:

Canon EOS-1D Mk. IV  
Nikon D3s

 

 

 Zasoutěžit si!

 


Zde můžete přejít na portál fotografické soutěže
Foto z cest, kterou pro vás připravila firma OEHLING
ve spolupráci s časopisem Lidé a Země.

 

Do vaší knihovny

 


Váš komplexní průvodce výměnnými objektivy
pro SLR, SLT a kompaktní fotoaparáty. Více
informací získáte zde
a zde je link do sekce Odborná
literatura eShopu OEHLING.

Kupuji fotoaparát. Jak si mám vybrat?

Široký výběr digitálních fotoaparátů

Kupuji fotoaparát. Jak si mám vybrat?
„Udělat si jasno“

Především je třeba vědět, proč si chci fotoaparát pořídit. Co chci a skutečně budu fotografovat. A také, co s pořízenými snímky budu dělat dál. (A s ozvučenými videoklipy, neboť většina digitálních fotoaparátů umožňuje snímat i video.) Budu si je prohlížet v digitální podobě na monitoru počítače nebo notebooku? Nebo s rodinou a přáteli na televizní obrazovce? Nechám si nejlepší snímky zhotovit v laboratoři a vložím je do alba? Vytvořím si vlastní fotoknihu? Kalendář? Budu chtít fotografie tisknout v pohodlí svého domova na své fototiskárně? Lákají mě i větší formáty fotografií? Budu si chtít vytvořit fotoobraz na stěnu své pracovny, nebo jako dárek? Chystám se uspět ve fotografické soutěži? Toužím uspořádat výstavu svých fotografií a oslovit tak širší okruh osob než jen své blízké, přátele a kamarády, přítelkyně a kamarádky?

Od těchto úplně základních úvah se totiž nasměruji k dalším. A ty už se volby fotoaparátu přímo dotýkají. Mohu si totiž přát malý, ale elegantní ultrakompakt s osobitým stylem, který si vložím do kapsy a jdu do společnosti nebo „na akci s partou“ a použiji ho podle příležitosti a situace. Nebo kompakt do nepohody, který můžu používat i během lyžování, raftování a při jiných vodních sportech, na cyklotoulkách divokou krajinou a případně mi poslouží i pod vodní hladinou. Velké oblibě se stále těší univerzálně použitelné kompaktní fotoaparáty vybavené „ultrazoomem“, tedy pankratickým objektivem s velkým rozsahem nastavitelných ohniskových vzdáleností. Velký zájem je přirozeně o zrcadlovky. A řadu spotřebitelů může oslovit nabídka nových kompaktních fotoaparátů s možností používat výměnné objektivy. Podrobnější představení vybraných druhů a typů fotoaparátů najdete v samostatných kapitolách.

I v dnešní „digitální době“ mohu do svých úvah zahrnout otázku, zda se budu chtít zabývat „klasickou fotografií“, a tedy zda mám uvažovat o koupi fotoaparátu na filmový snímací materiál. Nicméně vím, že naprostá většina z vás, kdo tyto řádky čtete, fotografujete digitálními fotoaparáty, nebo se jimi fotografovat chystáte.

Co ale většina z nás musí dobře zvážit, to jsou pořizovací náklady. Kolik chci a můžu do svého fotoaparátu investovat? Kolik do celého fotografického vybavení? Dobré je zvážit, jakou sumu můžu vydat při prvním nákupu a případně, zda se budu postupně ještě dovybavovat – dalším výměnným objektivem či objektivy, externím bleskem, sadou snímacích filtrů, paměťovými kartami a čtečkou, náhradním akumulátorem, ... Ale jsou tu i pouzdra, brašny, batohy, nebo stativy, monopody, ministativy, případně i fototiskárny nebo multifunkční zařízení a další příslušenství.

Určitě je dobré podívat se i kousek „za horizont“. Člověk se vyhne nepříjemné situaci, kdy si velmi brzy po nákupu uvědomí, že jeho výběr nebyl zrovna nejšťastnější. A nemám teď na mysli technické selhání přístroje, které může nastat a řeší jej záruční oprava nebo možnost vrátit zboží podle zákona. Myslím na to, že člověk příliš brzy po nákupu zjistí, že pořízený fotoaparát neodpovídá představě a spíše „brzdí v rozletu“. Mnohem příjemnější je pocit, když vás uspokojuje dosahovaná obrazová kvalita i možnosti přístroje, případně když můžete díky svému fotoaparátu „odborně povyrůst“ a jste motivováni a nadšeni pro různé tvůrčí experimenty.   

Maximum informací = lepší rozhodování

Někoho možná k určité volbě nasměruje reklama, využít můžeme různá doporučení od známých, zvláště těch, kteří fotografují, a my jejich fotografie známe. Užitečné informace získáme i v odborné prodejně, a to nejen o fotoaparátech jako takových, ale také o servisních podmínkách, o dalším příslušenství, můžu požádat o propagační a informační tiskoviny.

Ale konečné rozhodnutí za nás nikdo neudělá, tedy pokud se nejedná o dárek či milé překvapení, přirozeně. Každopádně pro dobrou volbu je velkou výhodou mít dostatek informací. Před samotným nákupem je tedy dobré získat informace z internetu, odborně-populárních časopisů i další literatury. Někomu pomáhá vytvořit si určitý širší výběr potenciálních možností, ke kterým si zjistí podrobné údaje a pečlivým posouzením postupně výběr zužuje až k vítěznému fotoaparátu.

Někdo se naopak rozhoduje emotivně a impulzivně – prostě se do určitého modelu zamiluje. Jiného osloví nějaká výjimečná, jedinečná vlastnost. Řada z nás má v oblibě určitou značku. Máme prostě každý svou představu, své názory a potřeby, díváme se i na fotoaparáty z různých úhlů pohledu. A tak to má být. Jak řekl Mark Twain: „Nebylo by zrovna nejlepší, kdybychom mysleli jeden jako druhý. Koně běhají o závod právě proto, že mají různé názory.“ Proto také může být nabídka fotoaparátů tak bohatá a široká. Prostě nám jeden univerzální fotopřístroj nestačí.

Okénko do historie
Bylo, nebylo - aneb okénko do historie...

Druhy fotoaparátů

Takový je úvod kapitoly věnované fotografii a fotochemii v jedné starobylé knize, která má v mé knihovně vyhrazené čestné místo. Autor pokračuje podrobným popisem obou historických fotografických postupů. Toto dnes lehce úsměvné líčení najdete v knize Lučební základové hospodářství Dra. Karla Amerlinga, Praha, 1851. A vpravo: Fotograf se stanovou temnou komorou, dřevěnými stativy a s truhlicí lučebnin (v době fotografování na mokré skleněné desky). Tato perokresba je ze Stengerovy sbírky O dějinách fotografie.

Fotografie má za sebou dlouhý vývoj. Své kořeny má zapuštěné u camery obscury (temné komory), první lithografie na asfaltu, u daguerotypií i mokrého kolodiového procesu. Ať už černobílá, nebo barevná klasická fotografie, „okamžitá fotografie“ používající instatntní film a poté tzv. pokročilý fotografický systém (APS – Advance Photo System), kombinující klasický „fotochemický“ negativní záznam obrazu pomocí halogenidů stříbra se záznamem souboru údajů na transparentní magnetické pásce, ale také digitální záznam, který v současné době jednoznačně převládá: Všechny technologie čerpají ze stejných kořenů a v základním principu se shodují: jsou to postupy fotografické, k záznamu obrazu slouží světlo, procházející objektivem (optickou soustavou). To ostatně je i význam slova fotografie – „kresba světlem“ (z řečtiny: photos = světlo a graphos = kresba).

Základní rozdíl mezi digitálním fotoaparátem a „klasickým“, filmovým, spočívá v technologii záznamu obrazu:

Fotoaparát filmový používá fotochemický proces. Světlo prochází objektivem k filmu s želatinovou emulzí se světlocitlivými halogenidy stříbra a dalšími chemickými látkami. Zde vzniká latentní obraz. Film je chemicky, resp. fyzikálně-chemicky zpracován a vzniká viditelný obraz (negativní, nebo pozitivní – podle druhu použitého materiálu). Film slouží jako základ pro tvorbu zvětšenin; diapozitivy je samozřejmě možné přímo prohlížet nebo promítat.


Filmový materiál
Současné filmové materiály jsou velice kvalitní, využívají nejmodernější technologie a nejnovější vědecké poznatky i technické možnosti. Jako příklad mohou posloužit inverzní filmy Fujifilm Fujichrome: inovovaný film T64 Professional s obecnou citlivostí 64 ISO/19° vyvážený pro žluté žárovkové světlo a PROVIA 400X Professional pro denní a zábleskové osvětlení.

Fujichrome 64T II Professional, dodávaný jako kinofilm 135/36 a svitkový film 120/12, je velmi jemnozrnný, s neutrálním podáním barev a velkou škálou tónů, s výbornou kresbou a ostrostí. Má excelentní kresbu detailů i v oblasti vysokých jasů. Je to dáno použitím technologií MSSC – Multi-Structured Sigma Crystal a MCCL – Multi-Color-Correction Layer. Na připojené ilustraci vidíte, jak vypadají multistrukturované tabulární krystaly Sigma v mikroskopu. Díky nim je emulze ultrajemnozrnná, s výbornou vnitřní strukturou. Je používán pro fotografie interiérů, architektury, produktů, obrazů a uměleckých prací, ale i v reklamní fotografii.

Fujichrome PROVIA 400X Professional je vyráběný novou ESC technologií (Epitaxial Sigma Crystal Technology), která ve fázi vzniku latentního obrazu kombinuje tabulární multistrukturální krystaly typu Sigma a epitaxiální struktury usazené na jejich „vrcholech“. Výsledkem je jemnozrnnost i při citlivosti 400 ISO/27°, výborná ostrost i kresba a kvalitní podání barev. Je určený pro reportážní (typicky svatby), sportovní fotografii, fotografii módy, ale i krajinářskou, případně i produktovou apod.

Digitální fotoaparát zapisuje číselné hodnoty elektrických napětí po dopadu světla na světlocitlivý elektronický prvek, obrazový snímač (CCD, CMOS). Ten je uložen za optickou soustavou a tvořen miliony světlocitlivých buněk (pixelů) na ploše několika čtverečních centimetrů. U digitálních zrcadlovek se těší oblibě formát snímače odpovídající políčku filmu APS, tj. přibližně 17 × 30 mm, což je 40 % plochy políčka 35mm kinofilmu). Každý pixel měří jas a barvu dopadajícího světla. Senzor přemění světlo na elektrické signály a ty jsou vedeny do procesoru k vyhodnocení a zapsání (anebo nezpracované uloženy jako datové soubory RAW, které následně můžeme sofistikovaně zpravovat a uložit v grafickém formátu TIFF nebo JPEG). Datové soubory jsou uloženy na paměťové médium, buďto zabudované do fotoaparátu, anebo na výměnné paměťové karty.

 Paměťové karty
Nejpoužívanější typy paměťových karet jsou Compact Flash a Secure Digital plus Secure Digital High-Capacity. Na ilustračním obrázku vidíte i rychlou čtečku SD/SDHC karet a praktické pouzdro na různé formáty karet, ideální na cesty.

Hlavní typy přístrojů – základní rozdělení podle způsobu záznamu obrazu:

Na film: Různé kategorie dle snímkového formátu a materiálu a samozřejmě také podle způsobu zaostřování; kompakty (s průhledovými hledáčky různých typů, pro nejméně náročné až po technicky špičkové přístroje [samozřejmě také fixfokus, autofokus...]), zrcadlovky (různých kategorií, pro běžné uživatele to jsou kinofilmové zrcadlovky) a pak profipřístroje na střední a velký formát a speciální přístroje, které ovšem nejsou určeny pro běžné uživatele podle vymezení v tomto pojednání. (APS je dnes pouze okrajová záležitost; nepřímo na něj budeme odkazovat de facto jen v souvislosti s jedním z formátů snímačů používaných digitálními zrcadlovkami.)

Digitální: Kompakty (pro méně náročné uživatele [fixfokus, autofokus...], stylové, všestranné, ultrazoomy), přístroje vyšších tříd s pevně zabudovaným objektivem, nebo se systémem výměnných objektivů, digitální zrcadlovky v několika kategoriích, profipřístroje, snímací stěny a přístroje, které umožňují připojení digitální snímací stěny i kazety s filmovým materiálem. K základnímu dělení slouží obdobně jako u klasických přístrojů také způsob zaostřování a k hlavním parametrům náleží rozlišení a velikost obrazového snímače.

 DSLR vs. SLR - Canon EOS 7D vs. 30V
Zrcadlovka digitální a na kinofilm. Ilustrační srovnání nejnovější špičkové poloprofi digitální zrcadlovky Canon EOS 7D a jedné z oblíbených zrcadlovek na kinofilm – Canon EOS 30V. Připomínám, že model EOS 30V nabídl jedinečný systém automatického zaostřování okem: na co fotograf v hledáčku pohlédl, na to fotoaparát zaostřil, a to rychle, spolehlivě a tiše. Zajímavé je i srovnání zadních stěn. Současné digizrcadlovky mají velký barevný displej a množství tlačítek a dalších ovládacích a kontrolních prvků. Amatérské přístroje na kinofilm na zadní stěně měly většinou jen okénko pro kontrolu vloženého filmu, někdy i dvě, tři tlačítka, kupříkladu dílčího měření a blokování nastavené expozice plus kompenzace expozice a nastavení clony, ale ve verzi QD měly tzv. datovou stěnu umožňující opatřit snímky údaji o datu a čase pořízení. Přístroje pro náročnější použití, třeba jako EOS 30V, měly i více ovládacích prvků a datovou stěnu s rozšířenou funkčností, umožňující provádět i různá nastavení expozice, zejména při snímání dlouhými časy ze stativu. (Obdobné zadní stěny měly kupříkladu i modely předcházející systému EOS – Canon T70 a T90).

Další dělení a hodnocení fotoaparátů

Fotoaparáty dále dělíme a hodnotíme podle objektivu (typ, druh, kvalita, světelnost, ...), závěrky (druh, rozsah časů) a také podle vybavenosti (systémy, režimy, funkce).

Posuzujeme design, ergonomii a obsluhu přístroje: jak se drží, jaké má rozmístění, provedení a ovládání funkčních prvků, zajímáme se o chod spouště, závěrky a dalších systémů, pohotovost zaostřování atp.

Další důležitá kritéria jsou rozměry a hmotnost, způsob napájení (a energetická náročnost přístroje), obecně technická úroveň (funkční spolehlivost, životnost – při nákupu ovšem odhadnutelné jen pomocí nepřímých prostředků, obdobně i odolnost proti klimatickým vlivům), cena, servisní služby (zázemí dané značky fotoaparátu). Podle našich tvůrčích záměrů zvážíme i jaký je výběr vhodného příslušenství.

Základní druhy digitálních fotoaparátů:

1/ Jednoduché a levné kapesní kompakty
Otta Závěrka k výběru foťáků2/ Stylové kapesní kompakty
3/ Malé kompakty s ultrazoomy
4/ Malé kompakty se širšími možnostmi
5/ Kompakty umožňující i promyšlenou digitální tvorbu
6/ Vodotěsné a odolné outdoorové fotoaparáty
7/ Kompakty s maximálně rozšířenými možnostmi a výměnnými objektivy 
8/ Zrcadlovky pro amatérskou tvorbu, rodinu a začínající fotografy 
9/ Zrcadlovky pro náročné a poloprofesionální fotografy 
10/ Zrcadlovky pro náročné a profesionální fotografy
11/ Fotoaparáty a systémy pro nejnáročnější a speciální fotografické úkoly

Ottík Závěrka říká: "Přátelé, to rozdělení fotoaparátů je samozřejmě zjednodušené. Některé detaily jsme pro vás připravili v samostatných kapitolách. Jestli se chcete na něco zeptat, ptejte se. Rádi poradíme." (;-)

A my dodáváme, že jednotlivé kapitoly přidáváme postupně.
Nejprve jsme se zaměřili na digitální zrcadlovky. Následovat budou objektivy a příslušenství.  

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ