OEHLING RÁDCE : POLOPROFESIONÁLNÍ DIGITÁLNÍ ZRCADLOVKY

Partneři závodu



TIPY PRO VÁS

Původní recenze:

Canon EOS-1D Mk. IV  
Nikon D3s

 

 

 Zasoutěžit si!

 


Zde můžete přejít na portál fotografické soutěže
Foto z cest, kterou pro vás připravila firma OEHLING
ve spolupráci s časopisem Lidé a Země.

 

Do vaší knihovny

 


Váš komplexní průvodce výměnnými objektivy
pro SLR, SLT a kompaktní fotoaparáty. Více
informací získáte zde
a zde je link do sekce Odborná
literatura eShopu OEHLING.

Poloprofesionální digitální zrcadlovky

Semiprofi DSLRs - vstupní ilustrace - Nikon D90

Typický příklad semiprofesionální digitální zrcadlovky: oblíbený a úspěšný Nikon D90.
Můžeme se už brzy těšit na vylepšeného pokračovatele s českým menu? 

Označení „poloprofesionální“, případně „semiprofi“, ať se nám to líbí, nebo ne, je poměrně výstižné. S těmito fotoaparáty je to podobné, jako s onou příslovečnou zpola naplněnou, anebo zpola prázdnou sklenkou – podle toho, jaký pohled zvolíme.

Lze říci, že střední třída zrcadlovek v některých ohledech nesplňuje nejpřísnější kritéria, stanovaná pro přístroje „plně profesionální“. Jenže: ono to tak má být, tak jsou koncipované. Výsledkem jsou cenově mnohem snáze dostupné fotoaparáty, které ovšem využívají řadu technologií a systémů použitých u profimodelů a celkově jsou velice výkonné a výborně vybavené. Často mají přímo vynikající poměr užitné hodnoty a ceny.

Spolu se zrcadlovkami pro profesionální nasazení tvoří součást rozsáhlých a propracovaných fotografických systémů a jsou všestranně použitelné. Někteří profesionální fotografové a nároční amatérští tvůrci je také používají jako druhá, respektive záložní těla ke svým profizrcadlovkám.

Také řada poloprofesionálních zrcadlovek, rozhodně všechny modely vyšší střední třídy, má odolnou konstrukci se šasi z hořčíkové slitiny. Jsou koncipované pro dlouhodobý bezporuchový provoz, jsou funkčně spolehlivé, výborně ergonomicky řešené a dobře ovladatelné. Jejich předností je výborné vybavení základními systémy, ale ještě více provozními a konkrétně snímacími režimy a praktickými funkcemi.

Díky tomu mají opravdu všestranné použití a oslovují velmi široký okruh potenciálních uživatelů. Patří mezi ně jak ti, kteří se fotografováním živí (a v řadě případů nejen příležitostně), tak pokročilí a nároční amatérští tvůrci, ale i běžní amatéři a uživatelé. Ti sice třeba nikdy plně nevyužijí všechny možnosti, které fotoaparáty tohoto kalibru poskytují, ale i kdyby používali pouze automatické a poloautomatické režimy a scénické programy, budou jejich snímky z technického hlediska na takové úrovni, že budou nadšeni.

Canon EOS 7D - ukázka precizního utěsnění těla
Těla poloprofesionálních zrcadlovek a zvláště pak vyšší střední třídy jsou utěsněna proti vnikání prachu a vlhkosti. Zde jako příklad Canon EOS 7D. Zajímavé je také třeba srovnání dvojic modelů Pentax K20D a K200D, které byly představeny souběžně: poloprofi verze má utěsněno 74 částí těla, kdežto nižší model „jen“ 60. Při výběru vhodného fotoaparátu je důležité zvážit, jaká míra odolnosti fotoaparátu je pro naši plánovanou fotografickou činnost potřebná.

Poloprofesionální zrcadlovky vznikají v dílnách výrobců profimodelů, kteří tak mohou v rozšířeném měřítku uplatit technologie a systémy, jejichž vývoj je náročný a nákladný. Koneckonců – uplatnění je mnohem širší: v upravené podobě jsou tyto nezbytné technické prvky využity i u zrcadlovek pro amatérské použití a dokonce i u kompaktních fotoaparátů. Je to logický a vlastně jediný možný přístup.

Koneckonců je výhodný nejen pro výrobce, ale i uživatele, kteří mají širší výběr a mohou si pořídit přístroj nejlépe vyhovující jejich záměrům a představám, a to i o tom, jakou částku chtějí do svého fotografického vybavení investovat. A mohou mít také užitek z technicky pokročilých řešení – a jak víme, vývoj postupuje u digitální techniky velmi rychle, jako by měl obuty sedmimílové boty.

Pentax K20D a K7

Pentax K20D a K7 - další příkladně utěsněné semiprofi zrcadlovky.

Míra unifikace je více či méně omezená. V některých případech není možné ji využít, jindy naopak naplno. Ale vždy si musíme uvědomit, že konkrétní fotoaparáty mají určitou základní koncepci a podle ní je výrobci vybaví systémy, režimy, funkcemi i ovládacími a kontrolními prvky.

V případě poloprofi modelů jsou základní systémy i režimy a funkce obdobné jako u profitřídy. Je to dáno i tím, jak se hranice mezi kategoriemi prolínají. Kupříkladu výkonné, ale cenově dostupné zrcadlovky typu Nikon D300s, které mají snímač menší než políčko kinofilmu a které výrobce směřuje k profesionálům s nižším rozpočtem, nemají integrované madlo pro snímání na výšku, které je současně pouzdrem pro baterie. Kdo potřebuje, může si dokoupit bateriový grip jako samostatné příslušenství.

Z tohoto hlediska jsou fakticky vyšší střední třídou stejně jako Canon EOS 7D. A faktem je, že řadě uživatelů kompaktnější a modulárnější řešení vyhovuje. Nepotřebují maximální míru odolnosti, kterou mají modely jako Nikon D3s nebo Canon EOS-1Ds Mk. III, naopak vítají větší variabilitu. Budeme-li se držet příkladu bateriového gripu, mají ho radši jako samostatné příslušenství, které použijí, jen když potřebují. A nepotřebují-li, nemusí jim zabírat místo ani v příruční brašně.

Srovnání profi, semiprofi a amatérské zrcadlovky
Profi, poloprofi a amatérská digitální zrcadlovka vyrovnané pěkně vedle sebe, konkrétně Canon EOS-1D Mark IV, EOS 50D a EOS 550D. Samozřejmě, řada by mohla – a dokonce i měla být o několik modelů delší. Zcela vlevo je prostor pro středoformátové digitální zrcadlovky plus modulární řešení s výměnnými zadními stěnami. Mezi ně a EOS-1D Mk. IV patří zrcadlovky se snímači velikosti políčka kinofilmu – EOS-1Ds Mk. III, Nikon D3s/D3x a Sony Alfa 900/850. Mezi EOS-1D Mk. IV a EOS 50D zase fotoaparáty jako Canon EOS 5D Mk. II a Nikon D300s, určitě také Canon EOS 7D a případně Olympus E-3. A napravo od EOS 550D si můžeme představit EOS 500D a ještě dál vpravo 1000D, případně Nikon D60, D3000 a Olympus E-450/420.

U trojice těl digitálních zrcadlovek na obrázku můžeme jasně vidět některé z rozdílů mezi třemi základními třídami. Nejvíc markantní je srovnání velikosti. Profimodel má integrovaný bateriový grip přizpůsobený pro perfektní uchopení a ovládání i při snímání na výšku, včetně potřebných ovládacích prvků a spoušti.

Nemá výklopný blesk – jeho tělo se šasi z hořčíkové slitiny je tak velice pevné a odolné i ve středové horní části, kde je segment hledáčku s optickým hranolem. Bajonet je doplněn pryžovým těsnícím kroužkem, na který dosedne obdobný na objektivech EF řady L, a výsledkem je účinná ochrana před vnikáním prachu a vlhkosti do nitra přístroje a k zadnímu optickému členu objektivu.

Některé poloprofesionální modely mají toto těsnění „skromné“, u amatérských modelů často není ani náznak. Podle značek v horní části bajonetu ale vidíme, že zatímco profimodel umožňuje nasadit objektivy systému EF, u poloprofi a amatérských modelů můžeme používat i objektivy typu EF-S s upravenou konstrukcí a speciálně určené pro použití se zrcadlovkami EOS s obrazovým snímačem formátu APS-C.

Displeje fotoaparátů Nikon D90 a Canon EOS 50D

Displeje fotoaparátů Nikon D90 a Canon EOS 50D.

Poloprofesionální modely, stejně jako amatérské, jsou vybaveny výklopným elektronickým bleskem. Ten zvyšuje všestrannost jejich použití i bez zakoupení doplňkového příslušenství. Na druhou stranu má svá omezení, jak uvádíme v samostatném pojednání.

Mají dva displeje. Hlavní velký a barevný na zadní stěně, druhý, „stavový“, jednobarevný, na pravé horní části těla. Ten zobrazuje informace, i když je hlavní obrazovka vypnuta, má přitom oproti ní výrazně nižší spotřebu energie a v případě potřeby jej můžeme podsvítit.

Hledáček většinou nepokrývá záběr stoprocentně, ale má velmi kvalitní zobrazení, a to jak samotné scény, tak i zaostřovacích bodů a potřebných informací. Zaostřovací matnice jsou výměnné, i když jich není na výběr tolik, jako u profimodelů.

Uspokojí také operačními časy, zejména rychlou aktivací po zapnutí, ale i minimálním zpožděním závěrky po stisku spoušti, rychlostí automatického zaostřování a také rychlostí souvislého snímání a s ním související velikostí vnitřní vyrovnávací paměti.

Nabízejí i řadu pokročilých funkcí, některá nastavení lze individuálně uživatelsky definovat. Ale na druhou stranu umožňují také pohodlné fotografování, případně i snímání videa, s využitím režimů a programů, založených na automatických systémech.

Volič režimů Canon EOS 50D 

Pohled na otočný volič režimů expozice poloprofesionální digitální zrcadlovky Canon EOS 50D. Jak vidíte, umožňuje fotografovat ve dvou automatických režimech, „zeleném“, plně automatickém, který je určený i pro video, a kreativním, který umožňuje snadno měnit některá nastavení, kupříkladu jas, hloubku ostrosti nebo podání barev včetně využití obrazových stylů. K dispozici je dále flexibilní programová automatická expozice, program s prioritou času expozice, program s prioritou clonového čísla a režim s ručním nastavením všech parametrů expozice, který je použitelný i pro snímání videa. Následuje program nastavený na dosažení záběru s maximální hloubkou ostrosti a dvě paměti pro uživatelská nastavení. A nechybí ani výběr základních scénických programů, Portrét, Krajina, Makro, Sport/Akce a Noční portrét, ke kterým je přiřazen ještě režim s nuceně vypnutým bleskem.     

Poloprofesionální digitální zrcadlovky – několik konkrétních příkladů

Stejně jako u profizrcadlovek následují konkrétní příklady vybraných modelů. Tak je nejlépe možné představit tuto kategorii detailně a ukázat i různé způsoby řešení některých funkcí a ovládacích prvků. A také vám lépe poslouží jako jeden ze zdrojů informací při výběru „toho pravého fotoaparátu“.

I. Recenze


Canon EOS 60D


II. Příklady poloprofesionálních zrcadlovek

Canon EOS 7D

Canon EOS 7D

Jako první si představíme přístroj, který má blíž k profitřídě. Už z použitého označení je zřejmé, že stojí výše než fotoaparáty poloprofesionální řady, ve které je aktuální model EOS 50D, a poněkud níže než full-frame EOS 5D Mark II, kterému se ovšem v některých parametrech více než vyrovná. Krátce řečeno, 7D je velmi výkonná, výborně koncipovaná a velmi inovativní digitální zrcadlovka, která uspokojí i náročné fotografy.

Snímač CMOS formátu APS-C (22,3 × 14,9 mm) s rozlišením 18 Mpx má novou strukturu s nižšími mikročočkami, které usměrňují paprsky světla na jednotlivé fotodiody. Dva procesory DIGIC 4 výrazně zvýšily výkonnost. Pracují se 14bitovou barevnou hloubkou, vhodně optimalizují obrazovou kvalitu a podílejí se i na výborných operačních rychlostech.


Canon EOS 7D - sensor + microlenses 

Srovnání nižších mikročoček modelu 7D s původní strukturou u 50D a dvě schemata celého segmentu obrazového snímače včetně filtrů a integrovaného čisticího systému EOS s fluorovou antistatickou povrchovou úpravou. Popis stěžejních částí systémů: 

1 = piezoelektrický člen
2 = vnější úchyt segmentu
3 = nízkofrekvenční filtr 1; právě jeho vnější plocha je opatřena fluorovou vrstvou
4 = vrstva pohlcující infračervené záření
5 = nízkofrekvenční filtr 2 těsně u senzoru CMOS
6 = dichroické zrcadlo (s různě silným pohlcováním/odrazem světla podle směru polarizace; v tomto případě slouží k odrážení infračervené části záření)
7 = sklo absorbující infračervenou část záření
8 = nízkofrekvenční filtr 2 (působící ve svislém směru)
9 = vrstva pro převod lineárně polarizovaného světla na cirkulárně polarizované
10 = nízkofrekvenční filtr 1 (působící ve vodorovném směru)

Rychlost souvislého snímání je 8 obr./s pro sérii až 126 snímků formátu JPEG v nejvyšším rozlišení a kvalitě při použití karty UDMA, nebo 15 snímků RAW. Používat můžeme všechny výměnné objektivy EF a EF-S; pro přepočet ohniskové vzdálenosti na 35mm formát je třeba použít koeficient 1,6×.

Hledáček má 100% pokrytí a 1× zvětšení obrazu (pro srovnání: EOS 50D má 95% a EOS 5D Mk. II 98% pokrytí). Má čistý, jasný obraz a díky koncepci Intelligent viewfinder poskytuje informace, které žádný fotoaparát EOS dosud nenabízel, a to včetně dvouosé elektronické vodováhy – umělého horizontu, nejrůznějšího uspořádání AF bodů a aktivních oblastí, kruhu bodového měření, složení sítě a pomocné mřížky pro přesnou kompozici. Zaostřovací matnice je pevná (LCD typu transmissive), možný je samozřejmě i náhled hloubky ostrosti. Nechybí dioptrická korekce (-3 až +1 dpt).


Canon EOS 7D - aktivace live view a movie 

Praktický přepínač mezi režimy fotografování s živým náhledem na barevném displeji a natáčením ozvučeného videa; středové tlačítko slouží k aktivaci a vypnutí snímání.

Nová obrazovka TFT LCD Clear View II s úhlopříčkou 3 palce (7,6 cm) a rozlišením 920 kpx má novou strukturu pro lepší zobrazení i za jasného osvětlení, pozorovací úhly cca 160 stupňů a podobně jako EOS 5D Mark II je také vybaven senzorem okolního osvětlení pro automatické nastavení jasu, který ovšem můžeme upravovat i uživatelsky (v sedmi úrovních). Tlačítkem Q můžeme rychle zobrazit stavové informace, obrazovku Quick Control umožňující okamžitě měnit nastavení. Samozřejmě lze zobrazit histogram (jas/RGB), varování u přeexpozice, pomocné mřížky a zcela nově také elektronický umělý horizont se dvěma osami. Obrazovka také poslouží pro natáčení videoklipů a samozřejmě pro živý náhled se třemi režimy automatického zaostřování: ruční s možností zvětšení obrazu v libovolném místě, a to 5×/10×, Quick AF/Live a Live a detekcí obličeje v záběru. Nově je k dispozici funkce umělého horizontu – elektronická indikace náklonu fotoaparátu, a to ve dvou rovinách, vodorovné a svislé.

Příjemné inovovace se týkají také ovládacích prvků, uživatelského rozhraní, rozšířeny jsou možnosti individuálního přizpůsobení ovladačů a nastavení uživatelských funkcí. Fotoaparát má ergonomicky tvarované tělo, jehož odolnost při zachování vhodné hmotnosti zajišťuje hořčíková slitina a které je i prachotěsné a voděodolné. Proti ulpívání prachu a nečistot je chráněný také senzor, a to antistatickou fluorovou povrchovou úpravou a integrovaným čisticím systémem EOS. Závěrka má garantovanou životnost 150 000 expozic.

Canon EOS 7D - dust and water resistant construction

Schema utěsnění těla EOS 7D včetně všech ovládacích prvků – a také přídavného bateriového gripu s ovládacími prvky pro snímání na výšku.

Pořizovat můžeme snímky ve formátu JPEG (jemné a normální kvality), data RAW (RAW, M-RAW, S-RAW; 14 bitů) a samozřejmě také simultánně ukládat JPEG + RAW (všechny verze). V bohaté nabídce uživatelských funkcí je také položka pro volbu různých poměrů stran obrazu: 6:6, 3:4, 4:5, 5:7, 6:7 a 10:12. Do metadat můžeme nastavit informace o autorských právech uživatele.

Fotoaparát umožňuje také pořizovat kvalitní ozvučené Full HD video MOV/H.264 s maximem 1920 × 1080 px, s nastavitelnou rychlostí snímání, možností plně ručního ovládání a připojit můžeme stereofonní externí mikrofon. Délka videozáznamu je nejvýše 29 min. 59 s (max. velikost souboru 4 GB). Data se ukládají na paměťové karty CompactFlash typu I/ II, anebo je možné ukládání do externí paměti pomocí transmiteru WFT-E5.

Pro snadnější přechod k režimu fotografování s živým náhledem na displeji, rychlé přepnutí na režim snímání videoklipů a zahájení těchto funkcí má fotoaparát na zadní stěně zcela nový přepínač s aktivačním tlačítkem. A má i další dva nové ovládací prvky: páčku pro zapínání/vypínání přístroje a tlačítko "Q" jako Quick Control pro rychlé zobrazení menu se základními funkcemi s možností okamžité úpravy nastavení a tlačítko pro rychlé volby formátů snímků.

Nový systém automatického zaostřování má 19 bodů AF křížového typu (ve středu f/2,8), má mnoho režimů a je velice flexibilní. Kromě automatického výběru 19 bodů AF můžeme kupříkladu ručně volit jakýkoli bod, rozpětí bodů AF a vybírat zóny a body zvlášť pro fotografování na šířku a na výšku. Můžeme ale také třeba vybrat určitý AF režim a v něm navíc individuálně vybrat bod nebo oblast podle momentální potřeby. K dispozici máme prediktivní autofokus, detekci obličeje v záběru, můžeme ručně doostřit, anebo ostřit komplet ručně prstencem na objektivu s tím, že výchozí MF je v režimu živého náhledu na displeji. V uživatelských funkcích je i mikronastavení autofokusu.

Pro měření expozice slouží nový systém iFCL s dvojvrstvým snímačem se 63 zónami, který analyzuje informace o zaostření, barvách a jasu a je velmi přesný. K dispozici máme měření poměrové, částečné ve středu, bodové a průměrné se zdůrazněním středu. Kompenzace expozice je možná v rozsahu ±5 EV a k dispozici je samozřejmě i autobracketing.



Canon EOS 7D - bajonet

Canon EOS 7D - bajonet a kontakty pro připojení výměnných objektivů.

Fotografovat je možné ve dvou automatických režimech, „zeleném“, plně automatickém, který je určený i pro video, a kreativním, který umožňuje snadno měnit některá nastavení, kupříkladu jas, hloubku ostrosti nebo podání barev včetně využití obrazových stylů. K dispozici je dále flexibilní programová automatická expozice, program s prioritou času (1/8000–30 s + B), program s prioritou clony a režim s ručním nastavením všech parametrů expozice, který je určený i pro video. K dispozici jsou tři paměti pro uživatelská nastavení a samozřejmě nabídka obrazových stylů se třemi pozicemi pro uživatelsky definované.

Mnoho možností poskytuje 27 uživatelských funkcí, které mají 70 nastavení; mj. při zpracování snímku je k dispozici funkce priority tónů ve světlech a 4 nastavení pro automatickou optimalizaci osvětlení, nechybí možnost volby míry redukce šumu u dlouhých časů expozice a u vysoké citlivosti a také funkce automatické korekce periferního osvětlení pro vybrané objektivy. Možností pro individuální nastavení funkčnosti fotoaparátu je opravdu hodně a díky přehlednému menu, které je dostupné i v češtině, není nastavení příliš složité.

Výklopný blesk má směrné číslo 12 (m/100 ISO), pokryje šíři záběru až do ohniskové vzdálenosti 15 mm, tj. 24 mm u 35mm formátu, a v aktivní poloze je cca 9,5 cm nad podélnou osou objektivu. Nabízí řadu funkcí. Nově umožňuje i bezdrátové ovládání, nechybí vícenásobný záblesk a kompenzace expozice s bleskem má rozsah ±3 EV. Má zabudovaný Speedlite Transmitter a může ovládat i několik blesků Speedlite bez nutnosti použít transmitter ST-E2.


Canon EOS 7D - s vyklopeným zabudovaným bleskem

Canon EOS 7D - s vyklopeným zabudovaným kompaktním bleskem.

Jako zdroj energie slouží 7,2V Li-ion akumulátor LP-E6 s kapacitou 1800 mAh (13 Wh). Stav nabití je indikován v 6 úrovních a je zobrazeno i procento nabití. Plně nabitá baterie umožňuje pořídit až 800 snímků; samozřejmě záleží na míře použití displeje (živý náhled, video, prohlížení snímků), případně i na využití výklopného blesku a také na podmínkách použití přístroje. V zásadě lze říci, že pro běžné použití je výdrž baterie dostačující, jinak je vhodné pořídit si záložní baterii či bateriový grip BG-E7 s ovládacími prvky pro snímání na výšku. Dokoupit je možno i adaptér pro napájení z elektrické sítě. Přístroj má rozhraní USB 2.0 Hi-Speed, výstup miniHDMI, videovýstup (PAL/ NTSC), zdířky pro systémovou přípojku (pro WFT-E5) a externí mikrofon (stereo mini-jack).

Doporučená prodejní cena těla je 42 990 Kč, kitu s objektivem 15–85 mm IS = 59 990 Kč a kitu s objektivem 18–135 mm IS = 52 490 Kč (ceny s DPH). Přibaleno je i veškeré potřebné softwarové vybavení: ZoomBrowser EX/ImageBrowser, Digital Photo Professional, Picture Style Editor, PhotoStitch a EOS Utility obsahující Remote Capture, WFT utility a Original Data Security Tools. K dispozici je velmi široký výběr příslušenství. Především to jsou všechny výměnné objektivy EF a EF-S a externí zábleskové jednotky Speedlite včetně makroblesků, samozřejmě také bateriový grip BG-E7 a bezdrátový dálkový ovladač LC-5 a dálkové ovládání RC-1/RC-5, ale také bezdrátový přenašeč dat/souborů WFT-E5, doplněk okuláru hledáčku Eg (a provedení do mlhy), dioptrická korekční čočka Eg, anebo pouzdro EH20-L či sada Original Data Security Kit OSK-E3.

A jaké jsou aktuální ceny v nabídce OEHLING? Zde si můžete otevřít eShop Oehling u nabídky Canon EOS 7D, konkrétně u setu s objektivem EF-S 18–135 mm IS. 

Canon EOS 50D

Canon EOS 50D

Tento typický poloprofesionální fotoaparát je v prodeji od října 2008 (jak ten čas letí!). Navázal na model 40D, oproti kterému nabídl celou řadu inovací. Předně to byl nový obrazový snímač CMOS formátu APS-C s rozlišením 15,1 milionu efektivních pixelů. Největší snímek má 4752 × 3168 obrazových bodů (kdežto u 10megapixelového modelu 40D „jen“ 3888 × 2592 px) s tím, že umožňuje pořizovat více druhů dat RAW: 14bitový formát CR2, RAW v plném rozlišení, sRAW1 (7,1 Mpx) a sRAW2 (3,8 Mpx).

Integrovaný čisticí systém EOS má vylepšenu jednotku automatického čištění snímače s novou fluorovou vrstvou, která prach odpuzuje a odstraňuje ze snímače. Odolávající prachové částice lze odstranit automaticky po fotografování pomocí uložených dat k odstranění prachu (Dust Delete Data) v programu Canon Digital Photo Professional, který je standardně dodáván spolu s fotoaparátem.

Canon EOS 50D + EF-S 18-55 mm + BGE2N - zepředu a zezadu

Canon EOS 50D + EF-S 18-55 mm + BGE2N - zepředu a zezadu.

Dále to je obvod s nejnovějším procesorem DIGIC IV a rozšířený základní rozsah ekvivalentu citlivosti ISO 100–3200 s možností dalšího rozšíření na 6400 a 12 800 ISO (40D: max. 3200 ISO). Funkce redukce šumu i funkce automatické optimalizace osvětlení mají 4 stupně (40D: jen zapnuto/vypnuto). Ikonka Auto Lighting Optimizer přibyla také v hledáčku.

Přístroj také nově umožňuje individuální nastavení autofokusu pro objektivy v rozsahu ± 20 kroků (mikronastavení AF: C.Fn III-7; nastavení všech optických členů o stejnou hodnotu, anebo samostatné nastavení až 20 optických členů) a korekce periferních paprsků pro zkvalitnění osvětlení v krajích obrazu s tím, že k dispozici je 26 profilů pro vybrané objektivy a paměť pro dalších 14, které si uživatel sám vybere.

Souvislé snímání má nepatrně nižší maximální rychlost 6,3 obr./s (vs. 6,5 u 40D), avšak rychlost platí pro delší sérii snímků – až 90 JPEG Large/Fine při snímání na kartu UDMA (jinak 60; 40D 75 JPEG Large/Fine). Nový je i třípalcový TFT displej typu „Clear View“ s VGA rozlišením (920 kpx; 640 × 480 RGB px), který podporuje dva režimy Live View (Quick s fázovou detekcí a Live view s detekcí kontrastu) plus režim Face Detection Live AF (ten pracuje také na základě detekce kontrastu s tím, že preferuje obličeje v záběru. (EOS 40D má 3" LCD s 230 kpx a Live View AF jen s režimem fázové detekce.)

Canon EOS 50D - blesk a EF 28-135 mm IS

Canon EOS 50D v sestavě s externím systémovým bleskem a s objektivem EF 28-135 IS.

Samotný systém autofokusu je opět TTL-CT-SIR se snímačem CMOS s 9bodovým širokoplošným AF s body křížového typu a s režimy inteligentní AF, jednosnímkový AF a inteligentní AF-servo s tím, že výběr bodů AF je automatický i ruční s překryvným zobrazením v hledáčku. Možné je samozřejmě i ruční zaostřování – volí se na objektivu a výchozí nastavení je v režimu živého náhledu. Exponometrický systém má 35zónový SPC a nabízí tyto režimy: poměrové měření svázané s libovolným bodem AF, částečné a bodové měření a celoplošné měření se zdůrazněným středem.

Změna nastala u nabídky režimů expozice: kromě základní „automatiky“ přibyl režim Creative Auto, a to na úkor jednoho individuálního nastavení (40D nabízí 3, 50D „jen“ 2). Kreativní automatika provádí automatické nastavení ostření a expozice, ale umožňuje i tvůrčí úpravy nastavení, např. ostrosti pozadí.

Jinak je výběr standardní: flexibilní Program AE, priorita času, priorita clony, ruční nastavení, automatika s maximem hloubky ostrosti a scény (portrét, krajina, zblízka, sporty, noční portrét a vypnutý blesk). K dispozici je 25 uživatelských funkcí, tj. o jednu více než nabízí 40D.

Canon EOS 50D + EF-S 18-200 IS shora

Pohled shora na sestavu Canon EOS 50D se zoomobjektivem EF-S 18-200 IS.

Rozšířeny byly konektory, a to o miniHDMI pro přímé a kvalitní prohlížení snímků na HDTV. Rozšířena byla také nabídka jazykových verzí menu, a to z 18 na 25 – a potěšitelné je, že nyní už nechybí ani čeština. Použití procesoru DIGIC 4. generace s sebou přináší také upravené uživatelské menu, které kupříkladu obsahuje novou obrazovku rychlé kontroly (Quick Control screen) pro rychlý přístup k nejčastěji měněným nastavením.

Canon EOS 50D má tělo se šasi z hořčíkové slitiny s těsnicími prvky pro ochranu před nepříznivými vlivy prostředí. Hmotnost je oproti 40D nepatrně nižší, 730 g (40D: 740 g) bez baterie (822 g vs. 836 g s baterií). Rozměry zůstaly shodné. Stejně tak je zachována plná kompatibilita s externími blesky Speedlite EX a se všemi objektivy Canon EF a EF-S (koeficient pro přepočet ohniskové vzdálenosti objektivu na ekvivalent 35mm formátu je 1,6×).

V době uvedení na trh měl Canon EOS 50D stanovenu doporučenou prodejní cenu samotného těla 31 990 Kč s DPH. K dispozici je i celá řada cenově zvýhodněných kitů. 

Jaká je současná nabídka Oehling?

 

Nikon D90 - zezadu a zepředu se zoomem 18-105 VR

Nikon D90

Tento fotoaparát byl na trh uveden jen o chvíli dříve než Canon EOS 50D, koncem září 2008. Je to typický fotoaparát střední třídy se snímačem formátu DX, který mimo jiné umožňuje i záznam videosekvencí – jako první ve své třídě. Inovace oproti modelu D80 jsem sestavil do přehledné tabulky:

Nikon D90 - tabulka inovací

Nejvíce diskutovanou novinkou ale bezesporu byla možnost natáčet video. To má díky parametrům přístroje i výbornou kvalitu, zejména při použití špičkových objektivů a s optickou stabilizací. Během natáčení je ale možné jen ruční ostření. Je tedy vhodné zaostřit před zahájením snímání, což je obdobné jako při použití živého náhledu na LCD – namáčknutím spouště. Také není možno ovlivňovat míru hloubky ostrosti. Clona na jiné nastavení nereaguje – u videa je fixně plně odcloněno. Tím je „základní“ hloubka ostrosti daná (malá), zvětšíme ji jen odstupem od snímaných objektů, volbou větších celků. Video má kvalitu 720p HDTV, což je výborné a limitující současně. Fotoaparát je samozřejmě vybaven výstupem HDMI.

Nikon D90 - elektronické blesky

Nikon D90 - elektronické blesky: výklopný zabudovaný a dva externí - jeden kompaktní, druhý výkonný a flexibilní.

Velmi zajímavá je nabídka praktických funkcí – výrobce si dal záležet, aby model D90 nabízel maximální uživatelský komfort, ze kterého může zkušený náročný fotograf vytěžit maximum, a kdo chce, může se spolehnout na sofistikovanou automatiku, úplnou, nebo částečnou.

Určitě zaujme zařazení funkce 3D tracking AF převzaté z profimodelu Nikon D3, která rozšířila nabídku u systému automatického zaostřování. Ten je jinak shodný s D80. Nechybí Živý náhled na LCD aktivovaný samostatným tlačítkem a další praktické funkce jako Automatické rozpoznání scén, Detekce tváří v záběru nebo Kontrola vinětace. A na špičkovém třípalcovém TFT displeji lze přehledně zobrazit i stavové informace, anebo histogram, a to i jen pro aktuálně viditelnou část snímku. A zmínit je třeba i vynikající operační časy, kupříkladu aktivace za 0,15 s a zpoždění závěrky 65 ms, anebo odolný mechanismus závěrky testovaný na 100 000 spouštěcích cyklů.

 Nikon D90 + MBD80 a GP1

Také pro Nikon D90 je k dispozici bohatá nabídka nejrůznějšího příslušenství včetně bateriového gripu a GPS jednotky GP-1.

V době uvedení na trh měl Nikon D90 stanovenu doporučenou prodejní cenu samotného těla 23 690 Kč a k dispozici byl i kit těla s objektivem AF-S 18–105 DX VR za 28 890 Kč (obě ceny s DPH). 

Jaká je současná nabídka Oehling?

 

Pentax K7 a základní setový zoom 18-55 mm - front/back
Pentax K-7

A do třetice typická poloprofesionální digitální zrcadlovka, tentokrát z dílny Pentax. Model K-7 je nejvyšší v řadě digitálních zrcadlovek série K. Při jeho vývoji výrobce využil to, co se osvědčilo u modelu K20D a zaměřil se na vylepšení konstrukce, koncepce ovládání i kvality obrazu.

Na první pohled je zřejmé, že K-7 je ještě více kompaktní, zároveň je ale také odolnější, základ konstrukce je z kvalitní legované nerezové oceli a odolné, ale lehké hořčíkové slitiny, odolnost proti vnikání prachu a vlhkosti zajišťuje těsnění na 77 kritických místech přístroje, jehož bezproblémový chod výrobce zaručuje i za mrazu až do -10 °C.

Na přední straně přibylo pomocné světlo AF systému, jinak došlo jen k drobné úpravě voliče režimu zaostřování a nad ním je tlačítko pro změnu formátu snímků RAW/JPEG, x-zdířka pro synchronizační kabel blesku, více vpravo je zdířka pro externí mikrofon a zcela nahoře tlačítko pro vyklopení blesku.

Ale ovládání bylo upraveno více. Kupříkladu mezi spouští a horním stavovým displejem přibylo samostatné tlačítko volby citlivosti a ovládací a kontrolní prvky na zadní stěně byly upraveny a přeskupeny: displej je posunutý zcela vlevo, nad ním vlevo od okuláru hledáčku jsou jen dvě tlačítka, prohlížení a mazání snímků, otevírání krytu pro slot paměťové karty je jednodušší, byť karta je hůře dostupná, ostatní ovladače jsou soustředěny v pravé části a mezi nimi je i “zelené tlačítko” pro nastavení plně automatického režimu expozice, tlačítko funkce živého náhledu na displeji (a videa, pokud na otočném voliči režimů nastavíme tuto volbu) a tlačítka pro volby vyvážení bílé a vlastní nastavení parametrů snímků, tedy úprava jasu, kontrastu, sytosti a odstínu barev, ostrosti.


Pentax K7 s objektivem 17-70 a W-BG

Pentax K7 v kombinaci s objektivem 17-70 mm (en face) a s přípojným bateriovým madlem W-BG.

Fotoaparát je kompatibilní se všemi objektivy Pentax s bajonety KAF2 (i KAF3, KAF a K, ale s omezením; podporuje nové SDM objektivy i funkce elektromotorku AF u objektivů KAF; podpora objektivů KM může být omezena; pomocí adaptéru je možno s omezením použít i objektivy pro střední formát 67/645). Vzhledem k formátu obrazového snímače CMOS, APS-C s rozměry 23,4 × 15,6 mm, je přepočtový koeficient ohniskové vzdálenosti na 35mm formát 1,5×. Inovovaný obrazový snímač má rychlejší výstup dat a upravený obrazový procesor PRIME umožňují i záznam videa a přispěly ke zkvalitnění obrazových dat. Přístroj má nový hledáček s pentagonálním hranolem a 100% pokrytím záběru a nový senzor exponometrického systému.

Zajímavě byla rozšířena nebo vylepšena nabídka funkcí, což dokládá třeba režim videozáznamu, zobrazení umělého horizontu plus funkce automatické korekce snímků s vychýlením z osy, nebo úprava vysokého dynamického rozsahu, přibyly i kreativní funkce a možnosti pro uživatelské nastavení přístroje a individuální vyladění parametrů pořizovaných snímků i jejich úpravy ještě přímo ve fotoaparátu. Nechybí ani možnost vložit do EXIF dat snímků údaje o autorství jako ochranu proti neoprávněnému použití. Jako zdroj energie slouží nový akumulátor s vysokou kapacitou a dlouhou výdrží. A navíc byly pro K-7 vyvinuty nové prachotěsné a voděodolné objektivy a stejně tak odolný bateriový grip.

Pořizovat je možno snímky ve formátu JPEG (8bitová data, 4 stupně komprimace), 12bitová data RAW, buď PEF, nebo DNG, a také simultánně RAW + JPEG. Videoklipy AVI Motion JPEG s maximem 1536 × 1024 px á 30 obr./s lze pořizovat nastavením této volby na otočném voliči expozičních režimů a stiskem tlačítka živého náhledu. Data se ukládají na paměťové karty SD/SDHC. Data RAW můžeme přímo ve fotoaparátu upravovat a převádět do grafických formátů JPEG a TIFF; upravovat můžeme třeba chromatickou aberaci a zkreslení obrazu, nebo vhodně upravit stíny.

Fotografovat je možno s využitím úplné automatiky (“zelený režim”), k dispozici je flexibilní Program AE, programy s prioritou citlivosti, s prioritou rychlosti závěrky (1/8000–30 s + Bulb), s prioritou clonového čísla, s prioritou času a clony a ruční nastavení expozice. Pro úpravu parametrů expozice máme k dispozici kromě standardní možnosti korekce expozice v rozsahu ± 5 EV také funkci automatické expoziční řady (3/5 snímků) s tím, že autobracketing je možný i pro vyvážení bílé, volby barevného odstínu (sytost/barevnost), míry kontrastu a ostrosti a také u podání obrazu formou High Key/Low Key. Nechybí automatická funkce dynamického rozšíření gradace (HDR – High Dynamic Range, vysoký dynamický rozsah), rozšířený dynamický rozsah je opět možno volit také uživatelsky, nově ovšem můžeme odděleně kompenzovat světla a stíny, “kompenzovat přepaly”.

Pentax K7 a 16-50 mm + s bleskem

Pentax K7 se zoomem 16-50 mm a s externím elektronickým bleskem.

K dispozici je 37 uživatelsky nastavitelných funkcí a bohatá podpora kreativity uživatelů s nabídkou mnoha digitálních filtrů: černobíle/monochromaticky, retro, sépie, 18 různých barev, změkčující se třemi úrovněmi, dětský fotoaparát, shluk hvězd, rybí oko, zeštíhlující, maximum jasu/vysoký kontrast, akvarelové a pastelové barvy, výtažková barva a uživatelské nastavení pro rychlé použití. A samozřejmě jemné uživatelské úpravy všech obrazových parametrů.

Fotoaparát je vybaven HDMI konektorem, A/V výstupem, rozhraním USB 2.0 Hi-Speed, konektorem pro kabelový dálkový ovladač, zdířkou pro synchronizační kabel externího blesku a stereomikrofonem.

Jako zdroj energie slouží nová 7,2V dobíjecí Li-ion baterie D-LI90 s kapacitou 1860 mAh (14 Wh); její výdrž je výborná. Podle potřeby také můžeme dokoupit adaptér pro napájení z elektrické sítě.

V prodejním balení je kompletní softwarový balík Pentax Digital Camera Utility 4 včetně aplikace pro zpracování dat RAW založené na SilkyPix RAW. Mezi volitelným příslušenstvím zaujme bateriová rukojeť D-BG4 speciálně zkonstruovaná pro K-7. Lze do ní vložit buď lithium-iontovou baterii, nebo 6 tužkových napájecích článků (nebo NiMH akumulátorů, přirozeně). Grip usnadňuje snímání na výšku a má stejně odolnou konstrukci jako tělo fotoaparátu, je utěsněný proti prachu a vlhku a poslouží i v chladném počasí.

Doporučená prodejní cena těla byla stanovena na 29 990 Kč s DPH. K dispozici je i kit s dvojicí objektivů smc DA 18–55 mm 1:3,5–5,6 AL WR a 50–200 mm 1:4–5,6 AL WR.

Jaká je současná nabídka Oehling?

 

Sony Alfa 500 a 550
Sony α550/α500

Tyto fotoaparáty jsou v prodeji od konce října 2009 spolu s nejlevnější zrcadlovkou se snímačem velikosti políčka 35mm kinofilmu – α850. Budeme-li přísní, zařadíme je do třídy pro amatérské použití. Při mírnějším přístupu poslouží jako příklad přístrojů se snadným použitím a se zajímavým výběrem funkcí včetně živého náhledu na výklopném displeji. Ostatně – v současné nabídce Sony není fotoaparát, který by plně nahradil semiprofi model α700, který měl tělo se šasi a základní konstrukci dílem z hořčíkové a dílem z hliníkové slitiny utěsněné proti nepříznivým povětrnostním vlivům a hledáček s pentagonálním hranolem a výměnnými matnicemi. Dnes je v nabídce Sony dvojice plnoformátových modelů v profistylu α850/900, trojice modelů pro středně pokročilé uživatele α450/500/550 a tři přístroje základní úrovně α230/330/380.

Sony Alfa 500 a 550 - schema funkce hledáčku a živého náhledu na displeji

Sony Alfa 500 a 550 - schema funkce hledáčku a živého náhledu ve spojení se systémem automatického zaostřování a s možností ručného ostření.

Faktem je, že pokud nepotřebujeme utěsněné, odolné tělo se šasi z hořčíkové slitiny, obejdeme se bez horního stavového displeje, funkce Program Shift, předsklopení zrcadla pro citlivé snímání dlouhými časy, náhledu hloubky ostrosti, individuálně přizpůsobitelných ovládacích prvků a dáváme přednost ovládání, které svým způsobem kombinuje koncepci zrcadlovky a kompaktního fotoaparátu, budou nám přístroje α550/500 velmi vyhovovat. Jejich používání je snadné, mají dobré operační časy včetně souvislého snímání, obrazové snímače slouží i ke stabilizaci obrazu a k dispozici je několik zajímavých, jednoduše použitelných funkcí, jako Auto HDR, Quick AF Live View nově i s populární detekcí obličejů v záběru, anebo přesné ruční ostření v režimu živého náhledu na displeji.

Sony α550/α500 používají obrazové snímače CMOS Exmor (u modelu α550 má efektivní rozlišení 14,2 Mpx a u α500 má 12,3 milionů pixelů) a inovovaný procesor Bionz se zkvalitněným prokreslením detailů, s nižší úrovní šumu, se živými barvami a s vysokou citlivostí – až 12 800 ISO. Senzory jsou součástí systému stabilizace obrazu SteadyShot INSIDE, který eliminuje důsledky chvění přístroje při fotografování z ruky. Výhodou je dostupnost stabilizace při použití jakéhokoli objektivu. Snímky JPEG a RAW se ukládají na paměťové karty Memory Stick včetně typu PRO-HQ Duo HX, anebo Secure Digital/ Secure Digital High-Capacity.

Sony Alfa 500 a 550 - monumentalissimo
Sony Alfa 500 a 550 - monumentalizující záběr z lehkého podhledu.

Fotoaparáty umožňují rychlé souvislé fotografování (až 5 obr./s při použití hledáčku; α550 nabízí až 7 obr./s v novém režimu Priorita rychlosti s nastavením AF a AE udržovaným od prvního snímku). Rozšířená funkce Quick AF Live View, rychlé automatické ostření v režimu živého náhledu, zachycuje rychle se pohybující objekty a funkce detekce tváře (Face Detection) zaměřuje AF/AE především na tváře lidí a optimalizuje parametry expozice včetně vyvážení bílé pro zachycení portrétů s přirozenými odstíny pleti. Nechybí funkce detekce úsměvu (Smile Shutter), která automaticky exponuje, jakmile se snímaná osoba usměje a pracuje i v režimu živého náhledu.

Nový ruční režim Manual Focus Check Live View umožňuje přesné zaostření i kompozici a snímky je před samotnou expozicí možné prohlédnout přímo ze snímače CMOS, což umožňuje lépe posoudit zaostření a jemnost detailů, zejména za horšího osvětlení. Živý náhled nabízí 100% pokrytí obrazového pole, možné je zobrazit pomocnou mřížku pro dosažení přesné kompozice a zvolit funkci zoomu (7×/14×) pro přiblížení a potvrzení správného zaostření. K dispozici je tlačítko Smart Teleconvertor pro okamžité zvětšení obrazu 1,4× a 2×.

Sony Alfa 500 a 550 - výklopný LCD 

Pro řadu uživatelů je předností fotoaparátů Sony α550/α500 displej umístěný na výklopném panelu. Jen doporučuji vyzkoušet, zda vám nebude vadit, jak vystupuje nad úroveň zadní stěny a vůči „lehce utopené“ očnici okuláru hledáčku.

Kreativní funkce byly rozšířeny o režim Auto HDR (High Dynamic Range – vysoký dynamický rozsah). Tan umožňuje zachytit velký rozsah zastíněných i přímo osvětlených detailů v krajině, interiérech i jiných scénách, a to kombinací a optimalizací dvou snímků s expozičním posunem. Celý proces netrvá ani 10 s a výsledkem je HDR snímek, napodobující maximálně přirozený rozsah odstínů lidského vidění – bez pomoci počítačového programu a stativu.

Funkce D-Range Optimiser (optimalizátor dynamického rozsahu) byla vylepšena s tím, že výrobce se zaměřil hlavně na zlepšení výsledků u nasvícených portrétů a jiných scén s mimořádně vysokým kontrastem. Obrazový procesor optimalizuje údaje o snímku v reálném čase, zpracovává jas a kontrast v jednotlivých částech snímku každého expozičního posunu pro dosažení vyvážených výsledků – vizuálně přirozených snímků. Uživatel má možnost volit optimalizaci ručně, k dispozici je 5 možností.

Sony Alfa 500 bez horního informačního LCD

Sony Alfa 500 bez horního jednobarevného informačního displeje.

Oba fotoaparáty jsou vybaveny optickým hledáčkem s 95% pokrytím obrazového pole a mají obrazovky s 3palcovou úhlopříčkou. Ovšem zatímco model α500 má Clear Photo LCD Plus s rozlišením 230 400 pixelů, α550 má Xtra Fine LCD s rozlišením 921 600 pixelů. Obrazovky jsou umístěny na výklopném panelu (nahoru/dolů, rozsah 180˚) a jsou vybaveny snímačem okolního osvětlení a systémem pro automatické přizpůsobení kontrastu. Používání fotoaparátů je příjemné a jednoduché díky nově koncipovanému rozhraní na displeji, které umožňuje snadný přístup k funkcím a nastavení při fotografování v režimu Live View.

Disponují výstupem HDMI a Bravia Sync pro ovládání funkcí přehrávání pomocí dálkového ovladače televizoru (pro připojení k televizi Bravia přes HDMI je třeba dokoupit optický kabel). Kompatibilní modely Bravia automaticky přepnou do režimu PhotoTV HD pro optimalizované přehrávání snímků s výbornými detaily, barvou a jasem.

Sony Alfa 550 + blesk + grip a LCD 
Sony α500/550 jsou blíže amatérské kategorii. Je to vidět i z koncepce ovládání a rozložení ovládacích a kontrolních prvků včetně absence horního stavového displeje. Výrobce oslovuje kupříkladu ty, kterým už začaly být jejich kompaktní fotoaparáty poněkud malé a poohlížejí se po zrcadlovkách.

K napájení slouží lithio-iontová baterie, umožňující na jedno nabití pořídit až 1000 (α500), resp. 950 (α550) snímků. Pokud uživatel potřebuje delší výdrž, může si pořídit nový vertikální grip VG-B50AM s ovládacími prvky pro pohodlné fotografování na výšku, který pojme až 2 baterie NP-FM500H a dodá modelu α500 energii pro nafocení 2000 snímků a α550 až 1900 snímků. Samozřejmě je možné automaticky přepínat mezi bateriemi a k dispozici je přesná indikace zbývající výdrže baterie v jednotkách procent.

Zajímají vás aktuální ceny včetně zvýhodněných kitů Sony α550/α500 v nabídce Oehling? Klikněte zde!

 

Olympus E30 - flexiback a s EZ1454ll

Olympus E-30

Tento přístroj můžeme brát jako derivát modelu E-3. Výrobce v základní koncepci kladl důraz na to, aby E-30 byl kreativním nástrojem pro individuální umělecké vyjádření uživatele, kterým může být i velmi náročný fotograf. Ale současně může posloužit i pro zaznamenání nejrůznějších akcí, dokumentaci z cest i jako rodinný fotoaparát. Přesněji lze stanovit, že E-30 je poloprofesionální digitální zrcadlovka stojící mezi modely E-3 a E-520: svými parametry vychází z E-3, má ale vyšší rozlišení snímače a nově nabízí 6 uměleckých filtrů a další kreativní režimy. Tělo má ergonomický design, promyšlené uspořádání ovládacích a kontrolních prvků a přehledné uživatelské rozhraní.

Olympus E30 s gripem + shora

Olympus E-30 s bateriovým gripem a vpravo shora ve srovnání s vyšším modelem E-3 a s jedním z nižších modelů - E-520. 

Olympus E-30 používá obrazový snímač Live MOS 4/3 digitálního standardu s rozlišením 12,3 Mpx, který je součástí systému stabilizace obrazu s korekcí maximálně 5 EV a o jeho čistotu účinně „pečuje“ ultrazvukový protiprachový filtr. Model je vybaven obvodem s obrazovým procesorem TruePic III+, u něhož se výrobce zaměřil na optimalizaci reprodukce barev a nízkou hladinu šumu.

Má kvalitní, velký optický hledáček s 98% pokrytím a cca 1,02× zvětšením obrazu a 2,7”/6,9cm „protisluneční“ obrazovku HyperCrystal II LCD umístěnou na výklopném a otočném panelu. Umožňuje funkci živého náhledu včetně rychlého automatického zaostřování a další praktické funkce, jako náhled nejlepšího snímku pro kontrolu a výběr z několika variant snímku ještě před samotnou expozicí nebo porovnávací náhled dvou snímků vedle sebe v režimu prohlížení s možností zvětšení detailu. Napravo od hledáčku má stavový/kontrolní displej.

Pro automatické zaostřování je model E-30 vybaven vysokorychlostním 11zónovým duálním křížovým senzorem a nabízí řadu režimů AF, ale samozřejmě umožňuje i ruční zaostřování. Autofokus pracuje na principu fázové detekce.

Disponuje přesným 49zónovým expozičním systémem, nabízí snadnou aktivaci expozičních funkcí, nechybí několik bracketing režimů – pro expozici včetně zábleskové, citlivost i vyvážení bílé barvy a zámek AF/AE-L.

Pro vyvážení bílé barvy (potažmo barevného podání jako takového) lze použít plně automatický režim, vybírat z 8 přednastavených režimů, vyvážit ručně a nastavit barevnou teplotu v Kelvinech (od 2000 do 14 000 K). Rozsah ekvivalentu citlivosti ISO je 100–3200.

Olympus E-30 - čelní pohled + ukázka displeje

Olympus E-30 - čelní pohled s objektivem a bez + vyklopený displej.

Pro fotografování nabízí plně automatický režim, flexibilní Program AE, program s prioritou clonového čísla, program s prioritou času závěrky (1/8000–60 s a čas B maximálně 30 minut), ruční nastavení a na výběr je 11 scénických programů plus šest uměleckých filtrů. Výrobce rozšířil dynamický rozsah, aby bylo dosaženo kresby i ve světlých tónech; funkce Autogradace pomáhá předejít přeexponování a podexponování kritických oblastí snímku. Program Portrét na pozadí je zase funkce pro optimalizaci portrétů snímaných na vzdálenějším pozadí. V nabídce je i funkce vícenásobné expozice s možností vrstvení a prolínání jednotlivých snímků.

Maximální rychlost souvislého snímání je 5 obr./s. Vestavěný výklopný blesk má směrné číslo 13 (m/100 ISO) a umožňuje dálkové bezkabelové řízení a odpalování externích blesků (až 3 skupiny).
 
Kromě snímků v grafickém formátu JPEG lze ukládat i data RAW a simultánně RAW + JPEG. Fotoaparát je vybaven duálním slotem na karty xD-Picture Card a Compact Flash (podporuje UDMA High-Speed CF karty a Microdrive).

Doporučená prodejní cena těla byla stanovena na 33 590 Kč s DPH a nabídnuty tři kity s různými objektivy.

Jaká je současná nabídka Oehling?



Sigma SD15

Sigma SD15

Zatímco Olympus a Panasonic používají 4/3 digitální standard se snímačem velikosti 18 × 13,5 mm, jako příklad „z druhé kapsy“ může posloužit tento model semiprofi přístroje, který byl představen na výstavě Photokina v roce 2008. Sigma SD15 plně vychází z předchozího modelu, SD14, a používá stejný obrazový snímač Foveon X3 s celkovým rozlišením 14,06 Mpx (2652 × 1768 × 3 vrstvy – RGB) a s rozměry 20,7 × 13,8 mm. Ale má nový obrazový procesor True II, který zlepšil operační rychlosti i zkvalitnil zpracování obrazových dat. Nová je také třípalcová LCD obrazovka (SD14: 2,5” s rozlišením pouhých 150 kpx). Bajonet na objektivy je samozřejmě opět Sigma SA s přepočtovým koeficientem pro 35mm formát cca 1,7×.

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ