OEHLING RÁDCE : 2. VOLBA OBJEKTIVU – JEDNODUŠE, NÁZORNĚ

Cesta: www.oehlingradce.cz > Rádce > Objektivy

Partneři závodu



TIPY PRO VÁS

Původní recenze:

Canon EOS-1D Mk. IV  
Nikon D3s

 

 

 Zasoutěžit si!

 


Zde můžete přejít na portál fotografické soutěže
Foto z cest, kterou pro vás připravila firma OEHLING
ve spolupráci s časopisem Lidé a Země.

 

Do vaší knihovny

 


Váš komplexní průvodce výměnnými objektivy
pro SLR, SLT a kompaktní fotoaparáty. Více
informací získáte zde
a zde je link do sekce Odborná
literatura eShopu OEHLING.

2. Volba objektivu – jednoduše, názorně

Ottík Závěrka řešil se svým synem otázku  volby nového objektivu. Renného spolužák si chtěl koupit novou digitální zrcadlovku. Ta je nabízena v několika sadách s různými objektivy. Také si ji může koupit s velice univerzálním zoomem s extrémním rozsahem. Co byste mu poradili? Co vše vzali v úvahu otec a syn Závěrkovi?

Takové a podobné situace a dotazy na výběr vhodného objektivu patří k nejčastějším, se kterými se setkávají obchodníci, odborní lektoři i redaktoři, zabývající se fototechnikou. Závěrkovi samozřejmě vzali v úvahu, že Renného spolužák bude své fotografické vybavení používat nejen pro pořizování snímků z dovolené a pro radost, že bude vybrané fotografie tisknout ve větším a velkém formátu a některé bude i vystavovat – zpočátku minimálně v rámci školních aktivit, ale během času i mnohem šířeji. Ale také museli vzít v úvahu, že spolužák rád fotografuje motivy, pro které nutně potřebuje dlouhý teleobjektiv, a současně jeho omezené finanční možnosti. A tak mu doporučili semiprofi fotoaparát s dvojicí zoomobjektivů, jejichž rozsahy volně nastavitelných ohniskových vzdáleností se vzájemně doplňují: 18–55 a 55–300 mm. Další objektivy (a také příslušenství) si dokoupí později a postupně (i když externí blesk si nejspíš pořídí hned, ten pro svoji tvorbu potřebuje;-). 

Digitální zrcadlovky pro amatérské a poloprofesionální uživatele jsou nabízeny v cenově zvýhodněných sadách s různými výměnnými objektivy. U některých amatérských ani nelze zakoupit tělo samostatně, bez objektivu.



Nikon D3100 s nasazeným setovým objektivem Nikon DX AF-S Nikkor 18–55 mm 1:3,5–5,6 G VR.

1. Pankratické objektivy neboli vario, lidově řečeno „zoomy“
Standardní (základní) zoomy

Základní setové objektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností bývají většinou první objektivy, které si běžní uživatelé pořídí. Jsou nabízeny v cenově zvýhodněných sadách s těly zrcadlovek (a nově i s těly kompaktních „bezzrcadlovek“ s možností používat výměnné objektivy a s fotoaparáty typu SLT s pevným, našikmo zabudovaným polopropustným zrcadlem). Jsou velmi kompaktní a lehké a díky vhodně volenému rozsahu ohniskových vzdáleností poměrně všestranně a pružně použitelné. Nejčastěji mají rozsah ohnisek od 18–55 mm do 24–70 (85) mm.

Ale malé hybridní kompakty nabízejí i jiné rozsahy, kupříkladu Samsung NX100 speciální zoom 20–50 mm ED s tlačítkem i-Funktion, a jako setové nabízejí i tenké objektivy s pevným ohniskem, kupříkladu Olympus ultratenký objektiv mikro 4/3 systému M.Zuiko Digital 17 mm 1:2,8 Pancake, nejnověji dokonce v černé verzi pro své speciální edice Olympus Pen E-P2 „Black Kits“.

Pro ilustraci snímek pořízený sestavou kompaktní tělo Sony Alfa NEX-3 s nazazeným tenkým objektivem E 16 mm 1:2,8. Čas expozice 1/160 s, clonové číslo 6,3 a citlivost ISO 400.

Někteří výrobci zrcadlovek zase reagovali na rozšiřující se nabídku širokorozsahových zoomů, řečených „cestovních“, od jiných výrobců, kteří navíc výrazně zlepšili kvalitu, přičemž ceny ponechali v příznivé výši. A tak jako základní setové zoomy pro vybrané modely zrcadlovek slouží i pankratické objektivy s rozsahem 28–300 mm. Takový rozsah má i základní zoom v modulu P10 pro systém Ricoh GXR. Ale o těchto objektivech (a modulech) až jindy. (;-)

Snímek na pohlednici pořízený sestavou kompaktní tělo Ricoh GXR v kombinaci s modulem P10, který obsahuje cestovatelský univerzální zoom 4,9–52,5 mm 1:3,5–5,6 VC. Rozsah objektivu po přepočtu na kinofilm činí 28–300 mm. Čas expozice 1/703 s, clonové číslo 9,6 a citlivost ISO 100.

Zpátky ke klasickým základním setovým zoomům, jak jsme si je výše vymezili. Je namístě říci si, že mnoho uživatelů si vystačí jen s tímto jedním objektivem, a to pokud fotografují na dovolených, na výletech, rodinných oslavách, veselé výjevy na akcích s kamarády nebo na cestách, pro zábavu. A bylo by škoda, pokud by se nechali přesvědčit třeba kamarády, kteří mají (z nejrůznějších důvodů) vyšší nároky, a pořídí si dražší objektivy s optickou konstrukcí vyšší kategorie, používající kvalitnější a speciální optické prvky, jestliže neocení zvýšení obrazové kvality, kterou tyto modely poskytují.

Sada digitální zrcadlovky Canon EOS 60D s nasazeným setovým objektivem Canon 18–55 mm 1:3,5–5,6 IS a s navazujícím dlouhým telezoomem Canon EF-S 55–250 mm 1:4–5,6 IS. 

A co na to Závěrkovi?

Renné: „Ale, tati, není tahle úvaha kapánek trapná?“
Otec Ottík: „No, jde o to, že investuju jen tolik, kolik je třeba, ani o cent víc. Koneckonců – kdyby byly malý, lehký, levný skla na nic, už by je nejspíš nikdo nevyráběl, nemyslíš?“
Renné: „To jako že každý zboží má svýho kupce? Ale taky se přece říká, >>nejsem tak bohatej, abych si moh´dovolit kupovat levný věci<<, né?“
Ottík: „Podívej, nebavíme se o vybavení, které pořizujou redakce, studia nebo profíci, to je ti snad jasný. No a jestli někdo má volnejch 250 tisíc kaček na suprovej 300milimetrovej profitelouš a chce ho, tak si ho prostě koupí, že jo. A pokud bude vědět, na co ho použít, pak s ním bude určitě spokojenej, to je jasný. Ale jestli si koupí rodinka ke svý kompaktní zrcadlovce „cestovní zoom“ 28–300 mm, se kterým bude fotit na dovolených, na cestách po světě a na výletech, taťka děti na školních sportovních akcích a na školní akademii a tak, budou s tím spokojený jakbysmet, nebudou muset ani moc měnit objektivy a budou se moct chlubit krásnými fotoalby a nasekají plno fotek i pro hromady fotoknih. A budou spokojený, i když si z vybranejch snímků nechaj´ vyrobit velkoformátový fotografie – obrazy na stěnu. Oni prostě do drahýho objektivu investovat nechtějí a ani nemusejí.“
Renné: „Hm. To je fakt. Ale když pojedu do Afriky a budu chtít zazářit na výstavě? Tak přece nemůžu mít jen tak nějakou výbavu, né?“
Ottík: „No – takhle musí uvažovat především profíci, ale i ti, kdo se jimi chtějí stát, teda i ty, synku. Faktem je, že v tý silný konkurenci není lehký uspět jen geniální invencí a neotřelým tvůrčím potenciálem. Faktem sice je, že fotoaparát pořád zůstává „jen“ nástrojem, ale – když ona technická stránka fotografie, to naše řemeslo, má taky svou váhu, takže – až na výjimky – musí i profíci mít svý nástroje moderní a na technický výši.“ ... Tady už pro nás ale rozhovor syna a otce Závěrkových není vůbec, ale vůbec zajímavý, tak je opustíme a podíváme se na další druhy objektivů, které nám výrobci nabízejí, a ukážeme si, na jaké druhy fotografií jsou nejvíc vhodné. Vybral jsem i několik obrazových příkladů, neboť jeden obrázek vypoví mnohem více než tisíc slov.

Obdobný set se dvěma objektivy nabízí i Nikon: Na snímku tělo D3100 s nasazeným setovým objektivem Nikon DX AF-S Nikkor 18–55 mm 1:3,5–5,6 G VR plus navazující dlouhý telezoom Nikon DX AF-S Nikkor 55–300 mm 1:4,5–5,6 G ED VR.

Ale pozor! Faktem zůstává, že objektiv má pro obrazovou kvalitu fotografií klíčový význam. Vždy platilo, platí a platit bude, že ve fotografii „kreslíme“ obraz objektivem. A tak i když má samozřejmě Otta Závěrka pravdu, že běžní, nenároční uživatelé nemusejí kvalitu objektivu přeceňovat, jednoznačně platí, že zase nemůžeme volbu vhodného objektivu podceňovat, pokud nám na obrazové kvalitě záleží. Ale těmto a dalším otázkám se věnujeme ve třetí a čtvrté části této sekce FotoRádce a samozřejmě i v testech a recenzích, které budeme postupně dodávat.



Vlny na Jadranu. Tělo zrcadlovky Canon EOS 10D jsem tehdy zkombinoval s objektivem EF 24–85 mm 1:3,5–5,6 USM, který byl nastaven na základním ohnisku – 24 mm, tj. cca 38 mm u kinofilmového formátu. Čas expozice byl 1/250 s, clonové číslo 9,5 a citlivost ISO 100.

Základní zoomy – příklady použití

Jak už jsme si výše trochu ukázali, standardní zoomy mají poměrně široké využití. V jednom jediném objektivu máme volně proměnlivé ohniskové vzdálenosti se širokým, standardním, odpovídajícím nejvíce našemu lidskému vidění, i úzkým úhlem záběru, tedy se širokým záběrem i s možností přitáhnout si hlavní motiv, vyčlenit ho z mnohdy nepřehledného okolí a chceme-li, pak ho i zvýraznit na krásně rozostřeném pozadí. Můžeme pořizovat dokumentární snímky, výtvarně pojaté a emotivně působivé obrazy i zachycovat zajímavé, i když prchavé okamžiky, nebo rychlé akce.

 


Taormina, Sicilie. Pohled od amfiteátru směrem k Etně. Canon EOS 10D + zoom EF 24–85 mm 1:3,5–5,6 USM v základní poloze. Čas expozice byl 1/180 s, clonové číslo 8 a citlivost ISO 100.

Dlouhé zoomy

Teleobjektivy s proměnlivou ohniskovou vzdáleností umožňují přiblížit vzdálené děje a objekty, výrazně měnit perspektivní dojem bez změny stanoviště fotografa, mají významný podíl i na zmenšení pole hloubky ostrosti, umožňují působivě „vypíchnout“ hlavní skladebný prvek na výrazně a často nádherně rozostřeném pozadí. Některé snímky by bez nich bylo velmi těžké, ba i nemožné pořídit. Kupříkladu dramatické záběry volně žijících zvířat, nebo některé akce a sporty. Typickými představiteli tohoto „šuplíčku“ jsou pankratické objektivy s rozsahy 70–200/300 mm, ale i 50–500, 80–400, 100–300 nebo i 300–800 mm a další „odvozeniny“ typu 170–500 mm atp. atd. A samozřejmě někteří renomovaní výrobci nabízejí i lahůdkové specialitky, ale ty nejsou určené pro obyčejné smrtelníky, takže je ponecháme stranou.




Jako jeden příklad jsem vybral dvě fotografie ománských dětí, které si hrají ve vodě v místním jinak téměř vyschlém vádí. Canon EOS 400D + zoom Canon EF 75–300 mm 1:4–5,6 IS USM. Vlevo – dívka: ohnisko 75 mm (ekv. 120 mm), čas 1/800 s, clona 4,5 a citlivost ISO 400. Klučina vpravo: ohnisko 160 mm (ekv. 256 mm), čas 1/800 s, clona 5 a citlivost ISO 400.


 

Druhý příklad: terénní auto projíždějící zbylou vodu ve vádí – zábava dospělých Ománců. Canon EOS 400D + zoom Canon EF 75–300 mm 1:4–5,6 IS USM. V tomto případě bylo ohnisko 75 mm (ekv. 120 mm), čas 1/1250 s, clona 8, citlivost ISO 400 a použil jsem sportovní program s režimem autofokusu AI Servo.



Ománské hory. Canon EOS 400D + zoom Canon EF 75–300 mm 1:4–5,6 IS USM. Ohnisko 300 mm (ekv. 480 mm), čas 1/640 s, clona 9, citlivost ISO 400.



Loď s nadháněči delfínů. Canon EOS 400D + zoom Canon EF 75–300 mm 1:4–5,6 IS USM. Ohnisko 300 mm (ekv. 480 mm), čas 1/3200 s, clona 11 a citlivost ISO 400.



A ještě dva příklady výrazně rozostřeného pozadí. Vlevo – surikata na stráži: Canon EOS 10D + základní zoom Canon EF 24–85 mm 1:3,5–5,6 USM. Ohnisko 85 mm (ekv. 136 mm), čas 1/1500 s, clona 8 a citlivost ISO 400. Použil jsem sportovní program s režimem AI Servo AF. Vpravo – větvička se třemi šípky: Nikon D3100 + telezoom Nikon DX AF-S Nikkor 55–300 mm 1:4,5–5,6 G ED VR. Ohnisko 300 mm (ekv. 450 mm), čas 1/60 s, clona 8 a citlivost ISO 800.

Širokoúhlé zoomy

Na zcela opačném pólu stojí velmi až extrémně širokoúhlé zoomy, ale do stejné kategorie bývají zařazovány i zoomy podobné základním, jen s rozsahem ohnisek posazeným více směrem ke kratším vzdálenostem. Tento trend přišel spolu s rozmachem digitální fotografie a z toho důvodu, že většina zrcadlovek neměla a dodnes nemá snímací čip s rozměry shodnými s políčkem kinofilmu, tudíž po přepočtu na formát kinofilmu vychází ohniskové vzdálenosti delší. Přitom objektivy se širokým úhlem záběru jsou pro fotografickou tvorbu velmi důležité, v některých případech nenahraditelné, a také jsou nesmírně oblíbené. Širokoúhlý objektiv ze stejného stanoviště zahrne do obrazu větší část snímané skutečnosti, více předmětů, než základní objektiv (s ohniskem 46, resp. 50 mm). Také výrazně mění perspektivní dojem.

Výborně se hodí kupříkladu pro fotografii krajinářskou, ale i momentní, pro práci v malých až stísněných prostorech a všude tam, kde fotograf nemá dostatečný odstup od fotografovaného objektu. Rozsah těchto zoomů je dnes de facto od objektivu typu rybího oka. Canon kupříkladu představil nový extraširokoúhlý zoom EF 8–15 mm 1:4L FishEye USM. Běžnější je přirozeně rozsah od cca 10 (11) do (17) 20 mm. Ale z určitého hlediska sem můžeme zařadit i objektivy jako oblíbené 16–35 či 17–40 mm, ale i 17–70 mm...



Dva příklady, kdy určitě oceníte široký úhel záběru. Já jsem oba pořídil se sestavou Canon EOS 10D + základní zoom EF 24–85 mm 1:3,5–5,6 USM s použitím nejkratšího ohniska. Vlevo – fotografie z okénka letadla čas 1/180 s, clona 9,5 a citlivost ISO 100, vpravo pak čas 1/1500 s, clona 3,5 a citlivost ISO 100.

2. Objektivy s pevnou ohniskovou vzdáleností

Připomínám, že dělení objektivů v této sekci je zjednodušené, určené nezkušeným a váhajícím. Při rozčlenění vycházím z hodnot pro kinofilmový formát. Platí: Jaký výsek skutečnosti fotografický přístroj zachytí, závisí nejen na ohniskové vzdálenosti objektivu, ale i na snímkovém formátu a ten přesněji určuje úhel zorného pole. Podrobnosti a další důležité údaje jsou spolu s ilustracemi ve třetím dílu této řady.



Efekt rybího oka. Použil jsem kompaktní tělo Panasonic Lumix DMC-G2 a objektiv Lumix G Micro 8 mm 1:3,5 Fish Eye (po přepočtu na kinofilm je ohnisková vzdálenost dvojnásobná – 16 mm). Čas 1/100 s, clona 3,5 a citlivost ISO 320.

Širokoúhlé objektivy

Díky krátké ohniskové vzdálenosti mají velký obrazový úhel a zobrazí tudíž velkou část fotografované scény. Umožňují budovat výraznější dojem hloubky prostoru než objektivy normální – předměty v pozadí výrazně ustupují a zdají se být menší. Při použití z malé vzdálenosti od hlavního objektu posílíme „dojem velikosti“ – monumentalitu, avšak pozor: široký úhel záběru i zblízka zabere i hodně okolí hlavního skladebného prvku a způsobí i tvarové deformace. Tyto faktory ovšem přirozeně můžeme také využít tvůrčím způsobem. Hraničním širokoúhlým modelem je objektiv typu rybího oka, což už je vlastně objektiv speciálního typu.

Z hlediska optické konstrukce jsou všechny širokoúhlé objektivy pro zrcadlovky převrácené teleobjektivy, tedy objektivy retrofokálního typu, a používají skla s antireflexními vrstvami, a to nejen kvůli eliminaci odrazů/odlesků, ale i pro zlepšení kontrastu, pro nižší ztrátu světla atp. Podstatné je také, že i při použití nižšího clonového čísla mají větší hloubku ostrosti než standardní objektivy – o teleobjektivech ani nemluvě.



Širokoúhlý záběr, navíc lehce zúžený, tudíž působí téměř jako panoramatický. Použil jsem tělo Canon EOS 40D a objektiv Canon EF 17–40 mm 1:4L USM. Nastavil jsem 17 mm, což po přepočtu na kinofilm odpovídá 27 mm. Čas 1/500 s, clona 16 a citlivost ISO 320.

Základní objektivy

Standardní nebo normální objektivy mají ohniskovou vzdálenost zhruba rovnu délce úhlopříčky snímkového formátu. Úhel zorného pole je pak roven přibližně 40–60° a takový výsek prostoru obsáhne i náš, tedy lidský zrak. Proto je také jako základní objektiv u kinofilmového formátu brán takový, který má ohniskovou vzdálenost 50 mm. Chcete-li to přesněji, pak: úhlopříčka políčka kinofilmu o rozměrech 24 × 36 mm je 43 mm, úhel zorného pole je 63–41° a ohnisková vzdálenost je 35–58 mm.



Čolek. Použil jsem sestavu Canon EOS 10D + základní zoom EF 24–85 mm 1:3,5–5,6 USM a nastavil jsem nejdelší ohnisko 85 mm, což po přepočtu na kinofilm odpovídá 136 mm. Čas 1/350 s, clona 9,5 a citlivost ISO 400.



Noční Dubaj. Použil jsem tělo Pentax K20D se zoomem SMC Pentax DAL 18–55 mm 1:3,5–5,6 AL. Nastavil jsem nejkratší ohnisko 18 mm, které po přepočtu na kinofilm odpovídá 27 mm. Čas 4 s, clona 5,6 a citlivost ISO 400.



Vlevo: Použil jsem sestavu Canon EOS 10D + základní zoom EF 24–85 mm 1:3,5–5,6 USM a nastavil jsem nejdelší ohnisko 85 mm/ekv. 136 mm; čas 1/250 s, clona 8 a citlivost ISO 100. Ukázka vpravo: Casio Exilim EX-H10, ohnisko 13,60 mm/ekv. 76 mm, čas 1/60 s, clona 4,6 a citlivost 125 ISO (a využil jsem interní blesk v režimu „Soft flash“).



Na trampolíně. Použil jsem tělo Canon EOS 40D a objektiv Canon EF 17–40 mm 1:4L USM. Nastavil jsem 17 mm, což po přepočtu na kinofilm odpovídá 27 mm. Čas 1/640 s, clona 8 a citlivost ISO 400.

Teleobjektivy

Platí, co jsem uvedl u teleobjektivů typu zoom. Dodat můžu kupříkladu to, že dlouhé ohnisko potlačuje prostor. V některých případech pomůže, zvolíme-li stanoviště z mírného nebo většího nadhledu, jen pak musíme počítat s tím, že se nám budou svislé linie sbíhat (lidově řečeno – obraz se nám bude kácet). Při použití ze stanoviště v blízkosti hlavního objektu a při vhodné ohniskové vzdálenosti zase posílíme „dojem velikosti“ – objekt bude působit monumentálním dojmem.



Vlevo marabu-rocker a vpravo ibis-elegán. Použil jsem Canon EOS 10D + zoom Canon EF 75–300 mm 1:4–5,6 IS USM. Vlevo: ohnisko 160 mm (ekv. 256 mm), čas 1/2000 s, clona 6,7 a citlivost ISO 400. Vpravo: ohnisko 110 mm (ekv. 176 mm), čas 1/1500 s, clona 5,6 a citlivost ISO 400.

Teleobjektivy díky úzkému úhlu záběru výborně eliminují okolí hlavního prvku, který také můžeme snadněji přisvětlit, aniž by světla byla v záběru vidět, avšak hloubka ostrosti je podstatně nižší, což je ovšem v řadě případů velmi vítané, ať už se jedná o portréty nebo výtvarně pojaté fotografické obrazy. A u dlouhých ohnisek musíme počítat s tím, že i nepatrnou změnou stanoviště nebo jen malým pootočením fotoaparátu podstatně ovlivníme výsledné podání pozadí i umístění hlavního skladebného prvku na něm. Zajímavě si můžeme pohrát i s jemnějším podáním barev; v mnoha případech jsou až pastelové. A u vhodných ohnisek s malou předmětovou vzdáleností je možno využít i pro reprodukci plošných předloh.



Kozlátko. Opět jsem použil sestavu Canon EOS 10D + zoom EF 75–300 mm 1:4–5,6 IS USM. Tentokrát jsem měl základní ohnisko (75 mm/ekv. 120 mm), čas 1/350 s, clona 9,5 a citlivost ISO 400.

Superteleobjektivy mají ohnisko 400 i 500 mm a úhel záběru pod 10°. Speciálními dlouhoohniskovými objektivy jsou katodioptrické objektivy, jejichž optická soustava kombinuje čočky a zrcadla, která umožňují, aby kupříkladu teleobjektiv s ohniskovou vzdáleností 450, nebo 500 mm byl fyzicky dlouhý pouhých 14, nebo 15 cm. Takto jsou řešené kupříkladu teleskopy a používají se v astronomii.



Startující dopravní letadlo (Airbus A 319 EasyJet, G-EZPG). Použil jsem Canon EOS 40D + zoom EF 75–300 mm 1:4–5,6 IS USM. Ohnisko 100 mm/ekv. 160 mm, čas 1/1600 s, clona 9, citlivost ISO 400 a sportovní program s režimem AI Servo AF.

Speciální objektivy

Speciálními objektivy jsou makro- a mikroobjektivy, objektivy s možností změny optické osy, Shift&Tilt – tedy s vyklopením a posunem, ale také třeba speciální objektivy se zabudovaným elektronickým bleskem používané v medicínské oblasti. A samotné  objektivy doplňuje ještě bohatá nabídka nejrůznějšího příslušenství včetně optického. O tom ale na jiném místě a podrobněji.



Květ. Canon EOS 10D v makrorežimu a základní zoom EF 24–85 mm 1:3,5–4,5 USM. Ohnisko 42 mm (ekv. 35mm formátu: 67,2 mm), čas 1/60 s, clona 4 a ISO 100.

Makroobjektivy jsou speciální objektivy konstruované pro fotografování zblízka. Umožňují zachytit krásy miniaturního světa, často našim očím neviditelného, a pořizovat detailní záběry zblízka. Mají optickou konstrukci optimalizovanou tak, aby nezkreslovaly obraz ani v těsné blízkosti jeho okrajů. Makroobjektiv s ohniskovou vzdáleností 50 mm poskytuje měřítko (poměr) zobrazení 1:1, objektivy s kratším ohniskem umožňují větší zvětšení  a mají i větší hloubku ostrosti. Platí: Čím větší poměr zvětšení, tím menší hloubka ostrosti. Ale kvůli přílišné blízkosti přední pupily u fotografovaného objektu také může nastat (a často nastává) problém s osvětlením. Ale – problémy jsou tu od toho, abychom je řešili, že ano? (;-)



Brouk na květu. Canon EOS 10D a makroobjektiv EF 100 mm 1:2 USM. Čas 1/180 s, clona 5,6 a ISO 100.

Shift&Tilt objektivy umožňují vyklopením a posunem bez porušení rovnoběžnosti roviny objektivu a roviny obrazového snímače nebo filmu změnit optickou osu, tedy kipovat – stranově vysouvat objektiv (svisle i vodorovně – po otočení objektivu o 90˚) a nastavit potřebný náklon přesně podle připojené stupnice. Tak můžeme snadno srovnávat sbíhající se svislice u fotografované architektury, anebo odstraňovat nežádoucí odrazy a obrazy u lesklých ploch jako jsou zrcadla, skleněné výkladní skříně či prosklený nábytek, a to se zachováním pravoúhlých tvarů.

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ