Zde můžete přejít na portál fotografické soutěže
Foto z cest, kterou pro vás připravila firma OEHLING
ve spolupráci s časopisem Lidé a Země.
Váš komplexní průvodce výměnnými objektivy
pro SLR, SLT a kompaktní fotoaparáty. Více
informací získáte zde
a zde je link do sekce Odborná
literatura eShopu OEHLING.
Dnes fotografuje snad každý. K dostání je téměř nepřeberný výběr cenově dostupných fotoaparátů, které se snadno ovládají. Řada z nich funguje téměř samočinně – stačí zamířit a zmáčknout spoušť. Řada fotoaparátů, anebo objektivů, je vybavena systémem optické stabilizace obrazu. A tak nepřekvapuje, že mnoho vlastníků fotoaparátů o pořízení a používání stativu ani neuvažuje.
Přesto stativy, tripody – trojnožky, případně monopody – jednonožky, nebo ministativy či speciální držáky a stojany, anebo i jednoduché podpěrky patří mezi důležité foto-video příslušenství. Proč a kdy je stativ pro fotografa důležitý?
Na snímku z výstavy Photokina 2010 jsem zachytil dva diametrálně odlišné fotografické světy. Důmyslně propracované profesionální zařízení Fotorobot, sloužící pro pořizování špičkových prostorových obrazů drobných předmětů i automobilů, které si jeden okouzlený návštěvník fotografuje – kompaktíkem v pravé ruce, zatímco v levé třímá igelitku s propagačními materiály. Inu proč ne. I takovým způsobem můžete „nafotit“ stovky, ba tisíce snímků – a nejen na výstavě. Pro svou potřebu. Případně abyste je mohli ukázat svým blízkým, anebo je umístit na své internetové stránky.
A faktem je, že expozici Fotorobot lze nafotografovat bez použití stativu i pro použití v časopisu a pro zdokumentování. Samozřejmě vhodnou fotografickou technikou, nicméně stativ není bezpodmínečně nutný. Tak proč je tedy tak důležitý? A kdyby jen důležitý – v některých případech je stativ opravdu nezastupitelný. Jsou prostě situace a fotografické žánry, kdy to bez stativu nejde.
Snímání ze stativu nám poskytuje možnost exponovat dlouhými časy bez rozhýbání obrazu, využít vyšší clonová čísla a tudíž získat velkou hloubku ostrosti, dovoluje nám použít málo citlivé filmy s velmi jemnou zrnitostí, resp. u digitálního přístroje nastavit nízký ekvivalent citlivosti ISO s minimem obrazového šumu, umožní nám získat opravdu kvalitní, ostré zvětšeniny s dobře prokreslenými detaily. Také umožňuje pořizovat ostré, neroztřesené a nerozhýbané snímky při použití objektivů s dlouhými ohniskovými vzdálenostmi – a opět aniž bychom museli používat velice krátké časy expozice a vyšší nebo vysoké hodnoty citlivosti.
Stativ nám také umožňuje přesně a stabilně nastavit směr a výšku optické osy. A u celé řady fotografických úkolů má nezastupitelnou roli při komponování záběrů. Umožňuje mít stálou kontrolu nad skladbou fotografického obrazu, a to nejen při aranžované tvorbě, ale i při jiné práci ve fotoateliéru, ale i v exteriéru. Nepostradatelný je pro takové druhy fotografie, jako je krajina, panoráma, architektura, ale také u zátiší a table-top tvorby, pro snímky zblízka a pro makrofotografii, ale také pro akty a další žánry. A to vše, pokud usilujeme o vysokou kvalitu obrazu, o prokreslení jemných detailů, maximální ostrost. A to hlavně, pokud plánujeme snímky použít pro tvorbu fotografických obrazů, fotografií na výstavu, jsou-li podkladem pro reklamu, knižní ilustrace, ... a v případě „dlouhých skel“ to je kupříkladu oblast sportovní fotografie. Ale příkladů bychom mohli vyjmenovat mnohem více. Svou roli hraje i druh používaného fotoaparátu: pro středoformátový použijeme stativ častěji než pro přístroj s menším snímačem a použití velkoformátového přístroje si bez stativu možná ani neumíme představit. Ale to už se dostáváme mimo hranice tohoto FotoRádce, že, Ottíku Závěrko?
Využití systémů optické stabilizace obrazu má své opodstatnění potřebujeme-li nebo chceme-li snímat z ruky a zejména pak u fotoaparátů s desetinásobným či ještě delším optickým zoomem. Těžko budeme zachycovat kupříkladu momentní záběry s fotoaparátem na stativu. Stabilizátor obrazu nám umožní snímat z ruky i za mnohem horších světelných podmínek, než by běžně bylo možné, dává nám volnost, operativnost. S ním skutečně můžeme mnohem více snímků pořídit bez stativu nebo nějaké pevné podložky. Můžeme použít teleobjektiv a delší časy expozice, nemusíme používat mezní nastavení ekvivalentu citlivosti ISO (případně filmy s vysokou obecnou citlivostí), můžeme fotografovat z jedoucího auta nebo malého člunu.
Avšak využití stabilizátoru má své hranice – lze jej využít jen do určité hladiny osvětlení, limitují nás technické parametry fotoaparátu a objektivu. Kupříkladu u 200mm objektivu z ruky udržím záběr pořízený časem závěrky 1/250 s, s clonovým číslem 8 a s citlivostí 100 ISO, s optickým stabilizátorem obrazu mohu z ruky snímat třeba i časem 1/60 s aniž bych musel odclonit a použít vyšší citlivost, ovšem – co když světelná situace bude ještě nepříznivější? A co když budu potřebovat rozšířit pole hloubky ostrosti? Je zřejmé, že použití stativu zůstává pro řadu fotografických žánrů a záměrů důležité, nezbytné.