OEHLING RÁDCE : 1. STATIV – PROČ JE DŮLEŽITÝ?

Cesta: www.oehlingradce.cz > Rádce > Stativy

Partneři závodu



TIPY PRO VÁS

Původní recenze:

Canon EOS-1D Mk. IV  
Nikon D3s

 

 

 Zasoutěžit si!

 


Zde můžete přejít na portál fotografické soutěže
Foto z cest, kterou pro vás připravila firma OEHLING
ve spolupráci s časopisem Lidé a Země.

 

Do vaší knihovny

 


Váš komplexní průvodce výměnnými objektivy
pro SLR, SLT a kompaktní fotoaparáty. Více
informací získáte zde
a zde je link do sekce Odborná
literatura eShopu OEHLING.

1. Stativ – proč je důležitý?

Dnes fotografuje snad každý. K dostání je téměř nepřeberný výběr cenově dostupných fotoaparátů, které se snadno ovládají. Řada z nich funguje téměř samočinně – stačí zamířit a zmáčknout spoušť. Řada fotoaparátů, anebo objektivů, je vybavena systémem optické stabilizace obrazu. A tak nepřekvapuje, že mnoho vlastníků fotoaparátů o pořízení a používání stativu ani neuvažuje.

Přesto stativy, tripody – trojnožky, případně monopody – jednonožky, nebo ministativy či speciální držáky a stojany, anebo i jednoduché podpěrky patří mezi důležité foto-video příslušenství. Proč a kdy je stativ pro fotografa důležitý?


Na snímku z výstavy Photokina 2010 jsem zachytil dva diametrálně odlišné fotografické světy. Důmyslně propracované profesionální zařízení Fotorobot, sloužící pro pořizování špičkových prostorových obrazů drobných předmětů i automobilů, které si jeden okouzlený návštěvník fotografuje – kompaktíkem v pravé ruce, zatímco v levé třímá igelitku s propagačními materiály. Inu proč ne. I takovým způsobem můžete „nafotit“ stovky, ba tisíce snímků – a nejen na výstavě. Pro svou potřebu. Případně abyste je mohli ukázat svým blízkým, anebo je umístit na své internetové stránky.


A faktem je, že expozici Fotorobot lze nafotografovat bez použití stativu i pro použití v časopisu a pro zdokumentování. Samozřejmě vhodnou fotografickou technikou, nicméně stativ není bezpodmínečně nutný. Tak proč je tedy tak důležitý? A kdyby jen důležitý – v některých případech je stativ opravdu nezastupitelný. Jsou prostě situace a fotografické žánry, kdy to bez stativu nejde.


Snímání ze stativu nám poskytuje možnost exponovat dlouhými časy bez rozhýbání obrazu, využít vyšší clonová čísla a tudíž získat velkou hloubku ostrosti, dovoluje nám použít málo citlivé filmy s velmi jemnou zrnitostí, resp. u digitálního přístroje nastavit nízký ekvivalent citlivosti ISO s minimem obrazového šumu, umožní nám získat opravdu kvalitní, ostré zvětšeniny s dobře prokreslenými detaily. Také umožňuje pořizovat ostré, neroztřesené a nerozhýbané snímky při použití objektivů s dlouhými ohniskovými vzdálenostmi – a opět aniž bychom museli používat velice krátké časy expozice a vyšší nebo vysoké hodnoty citlivosti.


Stativ nám také umožňuje přesně a stabilně nastavit směr a výšku optické osy. A u celé řady fotografických úkolů má nezastupitelnou roli při komponování záběrů. Umožňuje mít stálou kontrolu nad skladbou fotografického obrazu, a to nejen při aranžované tvorbě, ale i při jiné práci ve fotoateliéru, ale i v exteriéru. Nepostradatelný je pro takové druhy fotografie, jako je krajina, panoráma, architektura, ale také u zátiší a table-top tvorby, pro snímky zblízka a pro makrofotografii, ale také pro akty a další žánry. A to vše, pokud usilujeme o vysokou kvalitu obrazu, o prokreslení jemných detailů, maximální ostrost. A to hlavně, pokud plánujeme snímky použít pro tvorbu fotografických obrazů, fotografií na výstavu, jsou-li podkladem pro reklamu, knižní ilustrace, ... a v případě „dlouhých skel“ to je kupříkladu oblast sportovní fotografie. Ale příkladů bychom mohli vyjmenovat mnohem více. Svou roli hraje i druh používaného fotoaparátu: pro středoformátový použijeme stativ častěji než pro přístroj s menším snímačem a použití velkoformátového přístroje si bez stativu možná ani neumíme představit. Ale to už se dostáváme mimo hranice tohoto FotoRádce, že, Ottíku Závěrko?


A co stabilizace obrazu?

Využití systémů optické stabilizace obrazu má své opodstatnění potřebujeme-li nebo chceme-li snímat z ruky a zejména pak u fotoaparátů s desetinásobným či ještě delším optickým zoomem. Těžko budeme zachycovat kupříkladu momentní záběry s fotoaparátem na stativu. Stabilizátor obrazu nám umožní snímat z ruky i za mnohem horších světelných podmínek, než by běžně bylo možné, dává nám volnost, operativnost. S ním skutečně můžeme mnohem více snímků pořídit bez stativu nebo nějaké pevné podložky. Můžeme použít teleobjektiv a delší časy expozice, nemusíme používat mezní nastavení ekvivalentu citlivosti ISO (případně filmy s vysokou obecnou citlivostí), můžeme fotografovat z jedoucího auta nebo malého člunu.


Avšak využití stabilizátoru má své hranice – lze jej využít jen do určité hladiny osvětlení, limitují nás technické parametry fotoaparátu a objektivu. Kupříkladu u 200mm objektivu z ruky udržím záběr pořízený časem závěrky 1/250 s, s clonovým číslem 8 a s citlivostí 100 ISO, s optickým stabilizátorem obrazu mohu z ruky snímat třeba i časem 1/60 s aniž bych musel odclonit a použít vyšší citlivost, ovšem – co když světelná situace bude ještě nepříznivější? A co když budu potřebovat rozšířit pole hloubky ostrosti? Je zřejmé, že použití stativu zůstává pro řadu fotografických žánrů a záměrů důležité, nezbytné.


Podrobněji o systémech optické stabilizace pojednávají samostatné články – o systémech použitých v objektivech, ať už se jedná o výměnné, anebo zabudované v některých, zejména hi-endových kompaktech, a také o systémech spojených s obrazovými snímači fotoaparátů.
Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ