OEHLING RÁDCE : POUŽITÍ ELEKTRONICKÝCH BLESKŮ II.

Cesta: www.oehlingradce.cz > Rádce > Blesky

Partneři závodu



TIPY PRO VÁS

Původní recenze:

Canon EOS-1D Mk. IV  
Nikon D3s

 

 

 Zasoutěžit si!

 


Zde můžete přejít na portál fotografické soutěže
Foto z cest, kterou pro vás připravila firma OEHLING
ve spolupráci s časopisem Lidé a Země.

 

Do vaší knihovny

 


Váš komplexní průvodce výměnnými objektivy
pro SLR, SLT a kompaktní fotoaparáty. Více
informací získáte zde
a zde je link do sekce Odborná
literatura eShopu OEHLING.

Použití elektronických blesků II.

Často slyším, jak řadě fotografujících „pípají“ jejich přístroje při jakékoli činnosti až po zaostření, a vidím, jak mnoha lidem jejich kompakty „blejskají“ třeba na tribuně fotbalového nebo lehkoatletického stadionu. A říkám si, že sice „v našich zeměpisných šířkách“ už asi není jediný člověk, který by nefotografoval, ale – nejspíš mnoho lidí nemá v tom současném životním tempu čas a možná ani motivaci naučit se svůj fotoaparát správně používat. A fotografování s využitím elektronických blesků, to je přímo učebnicový příklad. Přitom někdy stačí jen málo – chtít, neboť „kde je vůle, tam je cesta“, jak praví klasik.


Vlevo bez použití blesku, vpravo objekt v popředí přisvětlen bleskem. 


Základy použití blesku ve fotografii

Nechcete-li, nehledejte žádná vědecká vysvětlení ani vzorečky a neučte se žádné veličiny a zákony. Zvláště, pokud fotografujete kompaktním přístrojem pro radost a zábavu, abyste pořídili fotografie na památku a pro potěšení své, svých blízkých a kamarádů. Stačí, když se dobře seznámíte se svým přístrojem a naučíte se ho vhodně používat, anebo možná přesněji využívat možnosti, která vám nabízí. Řiďte se „zdravým selským rozumem“ a případně pamatujte na jeden známý Murphyho zákon, přesněji tzv. Calumův axióm, který praví: Selhaly-li všechny pokusy, je načase si přečíst návod.

Technicky vyspělý, univerzálně použitelný kompaktní fotoaparát s elektronickým hledáčkem, 24násobným ultrazoomem a bleskem na výklopném ramínku. Nabízí řadu režimů a funkcí, a to i pro použití blesku. Panasonic Lumix FZ45.


Kdy a jak blesk používáme?

Moderní fotografické přístroje, hlavně pak kompaktní a určené pro široký okruh amatérských spotřebitelů, jsou koncipovány tak, že aktivují vestavěný blesk automaticky, jakmile zaznamenají nedostatek světla. Výrobci je postupně tak zdokonalují a přizpůsobují typickému uživateli, aby měl maximální komfort a nemusel de facto „nic řešit“. Je to „uživatel“, který se chce „focením“ a „při focení“ bavit, nanejvýš ještě připustí, že správný záběr musí vystihnout, i když s nástupem nové vlny automatizace stačí nastavit míru úsměvu a namířit fotoaparát směrem k lidem a ten sám exponuje, jakmile detekuje úsměv s „vhodnými parametry“, anebo je dokonce možno vložit fotoaparát do robotické dokovací stanice a už se o něj majitel nemusí starat. Jen si později prohlédne, co jeho robůtek nafotil (nebo nafilmoval) – a co že se to tedy na mejdanu vlastně dělo. (;-) Ale přemýšlet při fotografování nad nastavením vhodných expozičních parametrů, nebo nad režimem blesku? Případně zda blesk použít, nebo ne?

Předpokládám, že vy, kdo čtete tyto řádky, naopak hledáte informace, nebo tipy a případně inspiraci pro uvážlivé použití své fotografické výbavy a svoji promyšlenou tvorbu. A že si velmi dobře uvědomujete nesmyslnost použití elektronického blesku zabudovaného v těle kompaktního fotoaparátu v případě fotografování sportovců při závodech, pokud sedíme na tribuně fotbalového nebo lehkoatletického stadionu. Vestavěné blesky kompaktních fotoaparátů mají dosah jen několik málo metrů, ke vzdálenějším objektům zkrátka v žádném případě nedosvitnou. Tudíž je na místě blesk vyřadit z provozu a volit expoziční režimy pro danou situaci vhodné.


Příklad sofistikovaného kompaktního fotoaparátu s možností používat různé vyměnitelné objektivy a s výklopným bleskem. Panasonic Lumix GF2.

Nebývá to běžný plně automatický režim fotografování. Ať už ve výše uvedeném případě, nebo obecně je-li objekt ve větší vzdálenosti, obyčejný automatický režim „nemyslí“ a nastaví krátký expoziční čas plus blesk. Některé fotoaparáty nabízejí speciální automatický režim s vypnutým bleskem, ten je v tomto případě použitelný. Doporučuji ovšem vyzkoušet předem, než půjdete fotografovat „na ostro“. A dejte pozor především na to, zda automatika vašeho přístroje nenastaví v takovýchto případech příliš dlouhý čas, při kterém hrozí rozmazání snímku chvěním rukou.

Faktem také je, že nejnovější přístroje již bývají vybaveny inteligentním automatickým režimem, který řídí pokročilá „umělá inteligence“. Ta na rozdíl od běžné automatiky ve výše uvedeném a v podobných případech blesk zcela správně nepoužije. Zvolí vhodný program bez použití blesku a případně ještě upraví parametry expozice. Ovšem i ten nejinteligentnější samočinný režim má své limity, proto v určitých situacích a při určitých tvůrčích záměrech je dobré umět použít i jiné režimy snímání – až po ruční nastavení v krajním případě.

Vypnout blesk je třeba také při fotografování přes sklo, typicky zavřeným oknem nebo přes výkladní skříň. A obdobně i v případě zrcadla. V těchto případech je velká část světla odražena zpět do fotoaparátu, čímž dojde k znehodnocení snímku. Přirozeně – tento fakt můžeme také naopak využít při promyšlené tvorbě, a to zejména v případě zrcadla, nebo soustavy zrcadel. Ale to je zcela jiná kapitola.


Když testuji fotoaparáty, které jsou vybaveny elektronickým bleskem, zkouším také, zda tento blesk umožňuje citlivě osvětlit blízký objekt tak, aby vrhal jen nepatrný stín, v ideálním případě žádný. V ráměčcích jsou snímky pořízené pro porovnání bez použití blesku. Horní trojici jsem pořídil fotoaparátem Panasonic Lumix FZ45, dolní kompaktem s výměnnými objektivy Sony Alfa NEX-3.    

Takže – to bychom měli situace, kdy blesk nepoužívat. A kdy naopak používat? Ta základní je zřejmá: je-li pro fotografování málo světla. Nebo je přirozené, stávající osvětlení scény a fotografovaných objektů nekvalitní a my nemůžeme použít jiné vhodné (nebo vhodnější) umělé osvětlení. A také nemůžeme či nechceme použít stativ. Modifikace této situace je také nasnadě: chceme-li bleskem citlivě osvětlit objekt v popředí při zachování celkové atmosféry scény.

Další situací pak je použití bleskového světla za jasného světla pro vyrovnání velkých rozdílů mezi světlými a tmavými oblastmi scény, typicky je-li část scény „zalita sluncem“, tedy intenzívně osvětlena, zatímco jiné části „tonou ve tmě“ či jsou silně zastíněny. Pak tyto stíny může bleskové osvětlení alespoň do určité míry projasnit. Anebo můžeme osvětlit objekty v popředí, zvláště je-li za nimi světlé, či dokonce „přezářené“ pozadí. Typickým příkladem jsou snímky z letní dovolené pořízené na mořské pláži. Modifikací tohoto příkladu je fotografování v protisvětle, kdy musíme objekt v popředí osvětlit a vyrovnat jeho jas nejen s přezářeným pozadím, ale mnohem silnějším svitem přímo (nebo téměř přímo) proti objektivu.


Fotografie v protisvětle, zde lehce zboku. Vlevo bez blesku, vpravo s bleskem.

Další možností je fotografování objektů v pohybu. Bleskové osvětlení dokáže "zmrazit pohyb", čehož je možno velmi dobře využít a získat ostré záběry objektů v pohybu (viz příklady, které jsem vybral do kapitoly věnované bleskům na zrcadlovkách). A ještě další možností je úprava barevného podání fotografií. Určitá je vidět i na příkladech, které jsem vybral pro tuto kapitolu, včetně úvodní dvojice, kde sněhulák vlevo je šedivý, zatímco vpravo jasně, zářivě bílý a pestré jsou i barvy jako oranžová (mrkvovitý nos) a červená na černo-červené jakoby trpasličí "čepičko-ponožce". (;-)


Blesk a kompaktní fotoaparáty

V případě kompaktů jsou uživatelsky nejjednodušší volbou výše zmíněné „inteligentní automatiky“, které prošly zajímavým vývojem a osvědčují své kvality, byť samozřejmě stále ve vymezených limitech. Na druhém místě je uživatelská volba vhodných programů, přednastavených pro určité situace. U řady kompaktů je jejich výběr širší, než má k dispozici inteligentní automatika. A některé modely nabízejí jako samostatné programy i vyloženě speciální pro efektivní využití zabudovaného blesku.


Dva snímky, které dokumentují, že i malý kompakt umí zabudovaným bleskem citlivě osvětlit portrétované osoby. Použil jsem Casio Exilim EX-H10. Povšimněte si hlavně toho, jak "jemný blesk"  zachoval modré, co mělo modré zůstat, tedy včetně očí, a jak se lehce posunula celková barevnost podle toho, jak jsem byl blízko k fotografovaným dětem, které stály v mírném protisvětle a ve stínu stromů.

Doporučuji také kompakty, které mají širší než standardní nabídku režimů a funkcí spojených s elektronickým bleskem. Standardní nabídka je v současné době tato: automatický blesk, kdy systém nezávisle na uživateli rozhoduje, kdy blesk použije a kdy ne, bez použití blesku – tedy uživatel zakáže systému fotoaparátu blesk použít, opakem je režim s bleskem, kdy systém blesk použije při každé expozici snímku, dále pak blesk s předbleskem pro zmírnění efektu červených očí (při předblesku, nebo sérii krátkých záblesků oči snímané osoby reagují zúžením zorniček a červená plocha je tudíž menší, méně výrazná) a současné moderní přístroje nabízejí i režim použití blesku s následnou automatickou retuší červených očí, což je pro fotografovanou osobu i uživatele příjemnější řešení.


Příklad kompaktního fotoaparátu, který nabízí režim Soft Flash i funkci pro úpravu zábleskové expozice, a přitom je to "kapesní" model s 10násobným zoomem, ideální na cesty a dovolené. Casio Exilim EX-H10 (případně novější a výkonnější verze H15).
 


Nabídka režimů elektronického blesku plus úpravy intenzity záblesku u kompaktu Casio Exilim EX-H10.   

Navíc některé kompakty nabízejí i režim blesku s jemným zábleskem (Soft Flash). To je chytrá funkce, která se mi osvědčila zejména při pořizování portrétů, ale i u snímků menších objektů zblízka. Systém řízení blesku sníží výkon s ohledem na hlavní skladebný prvek a citlivě jej přisvítí. Některé kompakty pak díky tomu umožňují docilovat přirozeně působících snímků a zachovat i přirozenou atmosféru scény, anebo pořizovat portréty bez rušivých tvrdých stínů nebo světlých objektů v popředí na ztmavlém pozadí.


A ještě dva snímky pořízené výše zmíněným kompaktem a s využitím režimu jemného záblesku pro vyrovnání úrovně osvětlení v protisvětle, vlevo silnějším, vpravo trošičku zmírněném díky stromům v aleji.  

Některé kompakty také nabízejí možnost snížit výkon blesku, většinou v rozsahu ± 2 EV, výjimečně ještě o jeden stupeň nahoru i dolů více jako u některých zrcadlovek. To je další důležitá funkce, neboť působí obdobně jako režim jemného záblesku – ovlivňuje výkon blesku s tím, že správně použitý exponometrický systém bere v úvahu osvětlení scény. Můžeme tak opět dosáhnout lepších výsledků než při použití funkce korekce expozice, která upravuje „světlost a tmavost“ snímku celoplošně a hodí se nám tedy z úplně jiného důvodu a v jiných případech nežli je pružná úprava zábleskového osvětlení.


A zde ukázka širší nabídky režimů výklopného elektronického blesku u kompaktu s výměnnými objektivy Panasonic Lumix GF2 a možnosti jemnější úpravy intenzity záblesku.

Kompakty také nabízejí speciální režim blesku při pořizování tak zvaných nočních portrétů, kdy je bleskové osvětlení synchronizované s dlouhými časy závěrky, anebo při fotografování v protisvětle. Nejčastěji se jedná o speciální scénické programy. A řada kompaktů také nabízí navíc samostatný režim, ve kterém je synchronizace blesku posunuta na druhou lamelu závěrky (viz níže), což je funkce, kterou běžně nabízejí hlavně zrcadlovky a obecně přístroje určené pro náročnější uživatele.

Více o kompaktních fotoaparátech a některých konkrétních možnostech v této sekci.

Webdesign & hosting: ŠumavaNet.CZ